Trioen Garden er nok en spennende tilvekst til den stadig
viltblomstrende floraen i norsk jazz.
Jeg slutter aldri å forundre meg over alle de nye konstellasjonene,
innfallsvinklene og de nye navna som dukker opp på den norske
jazzscena. Det er sjølsagt ikke noe annet enn gledelig og trioen
Garden, leda av en Hagen, må vite, føyer seg elegant inn i den stolte
rekka.
Nesten nye navn
Det er jo relativt mange tordenskjolds soldater i norsk jazz – mange
gjengangere med andre ord. Tenorsaksofonist Mathias Hagen (31), fra
Kristiansand opprinnelig, er mannen bak all musikken her, er likevel
et nytt bekjentskap for meg så vidt jeg kan huske. De to andre,
bassisten Henrik Sandstad Dalen og trommeslageren Øystein Aarnes Vik,
har jeg truffet på i flere andre settinger der de har fortalt alle med
åpne ører og andre sanser og at de har noe ekte å melde. Det har så
avgjort Hagen også.
Fin miks
Hagens komposisjoner henter solid inspirasjon fra toneganger kjent fra
Midt-Østen og fra barokkepoken i klassisk musikk. Det har Garden
skrudd sammen til et kammermusikalsk univers der barytonsaksofonisten
Henrik Büller bidrar på ett spor og perkusjonisten Arne Martin Nybo
melder seg til kryddertjeneste på fire av låtene.
Det har ført vakre, ettertenksomme og til tider melankolske stemninger
som setter spor. Garden, som har eksistert som trio siden 2022, har
mye å by på på første forsøk og skal veldig interessant å følge i
korsveiene som kommer.
«Pilgrim»
Losen Records/MusikkLosen