Endelig

For knapt to år siden konkluderte jeg etter å ha hørt debuten til Sarah Camille, «Vingeslag», at jeg gledet meg til å høre henne igjen. Sjøl om det ikke har tatt så lang tid, så sier jeg uansett endelig. Forventningene blir nemlig innfridd så det holder.

Sarah Camille er en strålende historieforteller. Kristin Aafløy Opdan

Det at «Vingeslag» var debuten er en sannhet med visse modifikasjoner. Sarah Camille (32) hadde nemlig allerede vunnet en Spellemannpris i barnemusikk-kategorien før voksenalbumet «Vingeslag» så dagens lys. Det imponerte meg kraftig med en enorm observasjons- og fortellerevne og slik fortsetter hun med «Våkner i en annen dag».

Om hun uttrykker seg på norsk, fransk, creole, swahili eller bamanan – hva nå enn det er – så bekrefter Sarah Camille at hun er en historieforteller og formidler av tekst av sjeldent kaliber. Om en det er hverdagslige opplevelser, som hun løfter opp til å bli noe allmenngyldig de fleste av oss kan kjenne oss igjen i, triste og hyggelige opplevelser eller de store spørsmåla om jorda vi er i ferd med å ødelegge, så makter hun å skape et univers vi alle kan og bør forholde oss til. Hennes betraktninger henta opp fra sin egen eller noen andres barndom og hyllesten av tante Aase er to av mange høydepunkter i så måte.

Når så Sarah Camille, som har skrevet alt av tekster og musikk, kler uttrykket sitt med låter som befinner seg i et «korrekt» indielandskap der en type singer/songwriter-tradisjon møter folkemusikk/verdensmusikk, så har dette blitt en oppfølger som gjør at jeg gleder meg enda mer til neste gang.

Når tonefølget består av gitaristen Jørn Erik Ahlsen Alkanger, perkusjonist, n´goniist og balafonist – og litt vokalist – Sidiki Camara, fiolinist, lyrist og litt vokalist Tuva Færden og bassist Jo Berger Myhre samt Steinerskolens Jentekor på flere av spora, så betyr det at strålende musikanter fra en rekke «skoler» er på plass for å løfte frem budskapet til Sarah Camille på best mulig vis.

Jeg er generelt begeistra for musikk og musikere som er historiefortellere og som kan formidle noe viktig. Sarah Camille hører hjemme i den kategorien.

Sarah Camille
«Våkner i en annen dag»
Kirkelig Kulturverksted/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg