Et djupt møte

Når man ser at lagoppstillinga består av Erlend Viken, Jo Berger Myhre og Thomas Pohlitz Strønen, så mer enn aner jeg at “Djupet” har noe helt spesielt å by på.

Thomas Pohlitz Strønen, Jo Berger Myhre og Erlend Viken – trioen sin det. Foto: Knut Bry

I 2020 fikk hardingfelespilleren Erlend Viken og bassisten og elektronikeren Jo Berger Myhre i oppdrag å skrive et bestillingsverk til Ultimafestivalen og Riksscenen. Sammen med tre dansere utforska de spenningsfeltet mellom folkemusikk, impro og elektronisk dansemusikk.

Thomas Pohlitz Strønen var produsent for det hele og da duoen gikk i studio skjønte de at en av denne verdensdelens mest innovative trommeslagere og perkusjonister burde være med på leiken som musiker også.

Noe av musikken er skrevet av Berger Myhre, noe av Viken mens det meste er unnfanga av de tre sammen.

Her har vi med tre usedvanlig lyttende musikanter å gjøre som er der for å spille hverandre gode for å bruke en annen terminologi som jeg benytter fra tid til annen. Ingen av de tre har behov for rampelys for egen del – her er det det kollektive uttrykket med hjelp av individuelle bidrag som betyr noe.

Alle bidragene er av det høyst personlige slaget og når vi som nevnt vet at musikken beveger seg over en rekke grenser, så betyr det igjen at vi befinner oss i stadig nye og fascinerende spenningsfelt.

“Djupet” er som navnet mer enn antyder både djup og inderlig musikk skapt av tre fremragende musikanter. Unikt og spennende.

Erlend Viken – Jo Berger Myhre – Thomas Pohlitz Strønen
«Djupet»
OK World/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg