Et herlig møte

Med sitt debutalbum forteller vokalisten, multiinstrumentalisten og låtskriveren Eir at vi har ei stemme blant oss som har noe unikt å melde i flere grenseland.

Eir har noe unikt å melde. Foto: Guro Sommer

Eir Vatn Strøm er 26 år ung og har markert seg såpass kraftig i folkemusikkmiljøet at hun blei kåra til årets unge folkemusiker i fjor. Nå platedebuterer hun under eget navn på et vis som viser at hun er i besittelse av en stor bredde i sitt uttrykk – et uttrykk som kan ta henne langt. Det at det er første gang jeg hører Eir sier nok aller mest om meg. Jeg lover at det definitivt ikke blir siste gang.

Musikk, musikk, musikk

Jovisst har Eir store og djupe folkemusikkrøtter. I tillegg er kor, Tom Waits, pop og elektronisk musikk viktige ingredienser i Eirs musikalske DNA og med debutfasiten i ørene så kan man lett slå fast at hun gjennom disse ti låtene, som hun har skrevet både tekst og melodi til bortsett fra et par tradlåter, har makta å fusjonere alt dette på et unikt vis. Med si lyse, transparente stemme forteller hun personlige historier – sjølopplevde og oppdikta om de viktige tinga i livet – som gjør at jeg tror på henne, noe som er helt avgjørende for om jeg skal tilbringe tid med en artist.

Original

Det som slår meg umiddelbart med Eirs univers, er at jeg aldri har hørt noe som jeg kan sammenlikne det med. I mi bok er det et stort pluss – Eir har i veldig stor grad allerede funnet si egen stemme som kanskje både det yngre og åpne folkemusikkmiljøet og pop/elektronika-verdenen også kan både glede seg over og bli utfordra av.

Eir har så avgjort kommet for å bli. Tøft!

Eir
«Om jeg lar deg sovemedisin du våkne»
ta:lik/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg