Svorske Anders Thorén og hans selskap AMP Music & Records sørger for at vi får kunnskap om musikk og musikere vi neppe hadde kommet over ellers. Den italienske saksofonisten Giovanni Benvenuti er et glitrende eksempel på det.
Noe av det som gjør det ekstra stas når man befinner seg i denne “bransjen”, er når postmannen- eller dama dukker opp med totalt ukjente størrelser og med musikk jeg aldri har blitt utsatt for tidligere. Giovanni Benvenuti (33) hører så avgjort hjemme i den kategorien.
Det betyr at forventningene ikke er spesielt høye før musikken inntar høyttalerne, men de finnes uansett. Siden Thorén og AMP er på ballen, så mer enn aner jeg hvor kvalitetslista befinner seg og det tok ikke mange runder med “An Hour of Existence” for å slå fast at det stemte også denne gangen.
Benvenuti, som har skrevet alle de sju låtene, spiller utelukkende tenorsaksofon, og har med seg en stilsikker og særdeles empatisk trio bestående av Christian Pabst på piano, Francesco Pierotti på bass og Dario Rossi på trommer. Som i tilfellet Benvenuti så er de andre tre også helt nye navn for meg.
Når Benvenuti sier at at han har benytta oppveksten til å la seg inspirere av John Coltrane og Dexter Gordon. og at han ikke har det minste mot Chris Potter heller, så mer enn antyder det i hvor i det musikalske landskapet vi befinner oss.
Benvenuti er en melodiker av rang som trives i alle slags tempi. Den store personligheten i uttrykket – jeg er ikke sikker på om jeg hadde tatt han i en blindfold test i morra, for å si det sånn – er ikke på plass foreløpig, men at potensialet er der, er jeg ikke det minste i tvil om.
Dette har vært et vakkert og spennende møte med ny, men på ingen måte grensesprengende musikk, og “nye” musikere. Jeg gleder meg til fortsettelsen.
«An Hour of Existence»
AMP Music & Records/Musikkoperatørene