Flott jubileum

Bandet Corpo fra Göteborg har eksistert i 30 år, men denne jubileumskonserten er likevel mitt første møte med dem. Det var på høy tid.

Corpo runder 30 år i fin stil.

Sjøl om det ikke er så lange veien ned til den vakre byen på Sveriges vestkyst, så skjer det åpenbart mye der som i alle fall går meg hus forbi.

Veteraner

Corpo anno 2023 består av sopransaksofonisten, fløytisten og komponisten Mikael Godée, bassisten Thomas Markusson, tangentisten Lars-Erik Norrström, perkusjonisten Ebba Westerberg og trommeslageren Mareike Wiening. I all hovedsak ukjente navn for meg, men de forteller meg raskt at de både som band og individuelt har mye å fare med.

I forbindelse med denne jubileumskonserten hadde de også invitert med seg vokalisten Almaz Yebio og en strykekvartett på noen av låtene.

Hvem, om noen, som hadde vært med helt fra starten i 1992 vet jeg ikke, men det låter i alle fall som om de har jobba sammen lenge og utvikla et ganske så unikt tonespråk.

Nordisk

Tonespråket og musikken Godée og Corpo søker og finner, har så avgjort en nordisk, lett ECM-tilknytning ved seg. Samtidig swinger og groover det av bandet på et vis som gjør det lett å finne fram til eneren.

Godée skriver fine låter og Corpo-folket vet hvordan de skal ta ideene videre til steder der de kan vokse og bli noe ganske så unikt.

Det tok altså 30 år og vel så det før mine og Corpos veier skulle krysses. Jeg håper det tar betydelig kortere tid før neste møte.

Corpo
«The 30th Anniversary Concert»
Prophone Records/Naxos Norway
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg