Flott overraskelse

Asgeir Eide-Olsen, eller bare Eide Olsen, er både et nytt navn og ei ny stemme for meg. Det var avgjort på tide at vi møttes.

Singer/songwriteren Eide Olsen har mye flott å melde.

Det å ha det store privilegium å skrive og mene noe om musikk og kultur generelt, fører mye godt med seg. Blant annet dukker det opp musikk og plater med musikanter jeg aldri har hørt. Fra tid til annen fører det til uventa påfyll. Eide Olsen hører hjemme i den kategorien.

Sjøl om jeg mener å ha fulgt rimelig godt med i norsk musikkliv de seineste tiåra, så måtte jeg forhøre meg med oppslagsverket Jan Eggum denne gangen. Eide Olsen er en flink visesanger fikk jeg beskjed om – et godt skussmål fra høvdingen.

Asgeir Eide-Olsen (55) har med ujevne mellomrom vist seg fram i det bergenske musikkmiljøet, men nå er det nærmere 20 år siden han gjorde det med sin egen musikk. “Cross My Heart” forteller oss at det er all mulig grunn til å ta steget ut i det offentlige rom igjen.

Med ei nydelig vinyl-innpakning gir Eide Olsen, som han kaller seg som artist, oss ti nyskrevne låter som henter inspirasjon fra pop, rock, folk, vise, singer/songwriter, jazz – you name it. Tekstene er nemlig skrevet på engelsk og Eide Olsen viser oss at han er en reflektert historieforteller der han skuer bakover for å se framover. Om han tar oppgjør med seg sjøl vet jeg ikke, men han tenker og formulerer uansett tanker vi er mange som kan kjenne oss igjen i.

Med et strålende reisefølge stort sett bestående av polske jazzmusikere, plata er delvis innspilt i Gdansk og i Bergen, henta fra høy hylle og nok en vokalist som fortjener mye oppmerksomhet, Inger Lise Drabløs, har Eide Olsen relansert seg sjøl på et herlig vis. Han fortjener absolutt godt med oppmerksomhet også langt utenfor republikken Bergen.

Eide Olsen
Cross My Heart
Den Bergenske Plateproduksjon
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg