Flotte monstere

Det norske selskapet AMP har det med å åpne nye dører for oss. Denne gangen er det den engelske saksofonisten Tom Thorp og den personlige musikken hans som hilser på for første gang.

Tom Thorp i sentrum for sitt fine Ilumetris-band.

Det aller meste og de aller fleste kan jeg lite eller ingenting om. Derfor er det svært hyggelig at det er noen som passer på meg slik at jeg får utvida horisonten fra tid til annen. Det norske plateselskapet AMP med svenske Anders Thorén i spissen tar absolutt ikke lett på jobben og sørger med jevne mellomrom for påfyll fra artister jeg aldri har hørt om.

Saksofonisten og klarinettisten Tom Thorpe fra Manchester, som av alle ting på jord også viser seg å være instruktør på nedoverski, har vært meget tilstedeværende på den engelske scena, og vel så det, siden 10-tallet, men jeg har altså greid å unngå både han og musikken hans til nå.

Myter og legender

Thorp er en svært uttrykksfull musiker med en stor og varm tone i horna sine. De ni låtene han har skrevet for dette prosjektet har han henta inspirasjon til fra myter og legender rundt om på kloden – det være seg alt fra keltiske dragelegender til skapningene fra 1001 natt, gresk mytologi og den mongolske steppe-kulturen. På ett av spora har han også fått med seg professor George Walkden på resitasjon på et språk som ligger et stykke bortenfor min begrepsverden – gælisk kanskje? – som er med på å understreke det mytiske.

Flott band

Thorp har skrevet vakker, melodiøs musikk som både kan være meditativ og nedpå og groovete og intens. Med seg har han John Arnesen på trommer, ikke i slekt med Rune Arnesen så vidt jeg vet, Grant Russell på bass, Andy Stamatakis-Brown på piano og Neil Yates på trompet og flygelhorn – sistnevnte den eneste jeg kjenner fra før fra ei fin Edition-plate under eget navn.

Thorp har så absolutt store deler av den moderne jazzhistoria inne, men henter også inspirasjon fra klassiske komponister og europeisk folkemusikk. Til sammen har det blitt et personlig og fint visittkort og en svært hyggelig introduksjon til musikanten og skilæreren fra Manchester!

Tom Thorp & Ilumetris
«Here, There Be Monsters»
AMP Music & Records/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg