Den svenske bassisten Lars Danielsson, den engelske gitaristen John
Parricelli og den finske trompeteren Verneri Pohjola har dratt til et
fransk slott for å lage musikk. Det var en svært god idé.
Château Palmer skal være et langt framskredent vingods og befinner seg
midt i den beste Bordeeaux-regionen når det gjelder edle dråper. Der
møttes altså disse tre vise menn og om det er den gode vinen som
sikkert var lett tilgjengelig som har inspirert dem til denne dåden
vet jeg ikke, men ettersmaken er i alle fall av den svært gode sorten.
Ny konstellasjon
Danielsson og Parricelli har spilt sammen i en årrekke. Plateselskapet
ACT og produsent Andreas Brandis så, eller kanskje hørte, for seg ei
ekstra stemme og foreslo altså Verneri Pohjola og Danielsson tente på
ideen umiddelbart. Det er jo ikke alltid at ideene til plateselskap og
festivaler er av det vellykka slaget – de er gjerne unnfanga av
kommersielle motiver – men i dette tilfellet har det vist seg å være
enn innertier.
Innspillinga er gjort i månedsskiftet mai-juni og størsteparten av
musikken har Danielsson skrevet i ukene frem mot møtet med akkurat
disse tre herrene i bakhodet. Vanligvis skriver bassist og cellist
Danielsson ved pianoet, men denne gangen var gitar
komponist-instrumentet – muligens for at låtene skulle passe
Parricelli, som spiller både akustisk og elektrisk, ekstra godt.
I tillegg får vi også nydelige tolkninger av blant annet Ron Sexsmiths
“Gold in Them Hills”, Ellington-klassikeren “Mood Indigo” samt en låt
hver av Parricelli og Pohjola som perfekt avslutning på møtet på det
som må være et vakkert slott.
Kammerhygge
Det denne trioen byr oss er så vakker kammermusikalsk hygge som vel
tenkelig. Det er så nedpå, så ettertenksomme og så fascinerende
samtaler mellom tre likeverdige musikanter av svært høy byrd som vi
bare kan ønske oss i en verden der slikt trengs mer enn noen gang.