For en jubileumsfeiring!

Helge Lien Trio har eksistert i 20 år. Det markeres med en strålende dobbelt-cd – den tiende i bandets historie – og da kalles den sjølsagt «10».

Helge Lien omkransa av Mats Eilertsen og Per Oddvar Johansen – for ern trio!
Foto: CF-Wesenberg

Moelvens desidert største jazzsønn, Helge Lien (44), har sakte, men uhyre sikkert tatt nye steg både som pianist, komponist og bandleder. Det var bortimot umulig å ikke legge merke til han da debuterte med sin egen trio i 2001 og med andre band som Tri O´Trang – her var det noe helt eget på gang.

Bekreftelsen på den antakelsen har det blitt mange av etter som åra har gått og veldig ofte med trioen hans – åpenbart hans hjertebarn. Fra starten av var det Frode Berg (bass) og Knut Aalefjær (trommer) som var med på reisa, men etter hvert har Mats Eilertsen overtatt bassplassen mens Per Oddvar Johansen de seineste åra har bekledd trommeavdelinga. Jeg har ikke lyst å mene at den ene besetninga er bedre enn den andre – jeg nøyer meg med å slå fast at det bare er annerledes.

Jeg tror likevel jeg vil påstå, etter å ha fulgt trioen gjennom hele reisa, at jeg aldri har latt meg glede og samtidig utfordre av Helge Liens ekskursjoner i større grad enn nå. Denne gangen hadde de gjort noe nytt i forbindelse med innspillinga. De hadde tatt turen til Nilento Studio utenfor Göteborg og der hadde de tydelig funnet den roa de trengte for at musikken skulle få det livet den ba om.

Lien er hovedkomponist på disse 20 låtene, men noe er også kollektivt unnfanga pluss at både Eilertsen og Johansen har bidratt med noe eget. Lien er en melodiker av rang – det er de to andre også – men her er det i større grad enn noensinne med Liens trio luft, ro og refleksjon over uttrykket. De tre fører enkelt og greit melodiske, rytmiske og substansielle samtaler på et svært høyt nivå.

Det gratuleres voldsomt med jubileet – bedre presang til alle oss kunne vi ikke be om.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Helge Lien Trio
10
Ozella Music/Border Music
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg