Pianisten Christian Grøvlen har jeg hatt gleden av å møte ved én anledning tidligere. Det frista så avgjort til gjentakelse og du verden for en gjentakelse det har blitt.
På mitt første treff med Christian Grøvlen (31) og hans pianistiske uttrykk, så var det J.S. Bach som stod på repertoaret. Hans tolkninger var av slaget som tok bolig med en gang for så å bli der værende. Det betyr blant annet at jeg har tenkt på og venta på oppfølgeren mang en gang siden Bach-møtet i 2017.
Mye av grunnen til at jeg blei frista til å sjekke ut Grøvlen og hans musikk første gangen, var kvalitetsgarantisten og lydguru Morten Lindberg og hans selskap 2L. Han lurte meg sjølsagt ikke den gangen og det gjør han så menn ikke nå heller.
I løpet av de 85 minuttene fra Sofienberg kirke i Oslo seint på høsten 2019, er det på sett og vis en annen Grøvlen vi får møte. Han har nemlig tatt turen hjem når det gjelder komponister og temavalg og du verden så “norskt” det låter av han når han tolker Geirr Tveit, Christian Sinding, Alf Hurum og Edvard Grieg.
Det er et drama, en dynamikk, en finfølelse, et temperament og en inderlighet i Grøvlens tolkninger av de fires pianomusikk som tar oss med på en musikalsk rundtur i dette vakre og ville landet som jeg sjelden har opplevd tidligere – kanskje aldri.
Christian Grøvlen er i stand til å fortelle oss musikalske eventyr som setter spor – evige spor.
«Eventyr»
2L/Musikkoperatørene