Fremtida er her

De to unge Trondheims-baserte bandene RUNDMO og Don´t Feed the Sun bekrefter at jazzfremtida og dalstrøka bortenfor er i de beste hender og stemmer.

 

To meget lovende Trondheims-baserte band – RUNDMO og Don´t Feed the Sun.

Jeg har sagt og skrevet det mange ganger tidligere og kommer forhåpentligvis til å gjøre det mange ganger i åra som kommer også: etterveksten i norsk jazz er i de aller beste hender. Det kan sikkert hevdes at gjentagelser er kjedelige, men når det gjelder dette faktumet så gjør det absolutt ingenting om dette gjentas igjen og igjen.

Her har vi med to band å gjøre med vidt forskjellige uttrykk, men som begge har noe djupt personlig å melde basert på inderlighet og kvalitet. Begge gruppene er nye for meg, men har som fellesnevnere at de har sine røtter på jazzlinja i Trondheim, at befolkninga befinner seg i første halvdel av 20-åra og at Hermann Arntzen Hestbek spiller tuba og flugabone i begge kohortene.

RUNDMO

RUNDMO er en trio som består av pianisten Jakob Rundmo Petersen og trommeslageren Vemund Strypet i tillegg til Arntzen Hestbek. Gutta kommer fra Trondheim og Oppdal og med denne originale triobesetninga, der tubaen har overtatt den tradisjonelle bassrolla, gir de oss et vakkert visittkort spilt inn live på Dokkhuset – navet i Trondheims jazzliv. Med seg på flere av låtene har de også en strykekvartett og litt vokalkrydder.

Låtene er unnfanga kollektivt av de tre og er uten unntak vakre, melodiske, lyriske og særdeles fascinerende med masse liv og energi i seg som umiddelbart tar bolig. RUNDMO sier sjøl at de er inspirert av artister som Mathias Eick og svenske Tingvall Trio, men i forlengelsen av det er de allerede på svært god vei til seg sjøl og sitt eget uttrykk.

Don´t Feed the Sun

Er man i det alderssegmentet som Arntzen Hestbek & Co befinner seg i, så rekker man jo over “alt”. Spille i to band er jo nada! Her spiller han i tillegg til tuba også OP-1, som jeg ikke aner hva er, sørger for feltopptak, trakterer elktronikk og krydrer med litt perkusjon. Sammen med Selma Sophia Tudor Edwards Granly (fra Stavanger/Ski) på cello, gitar, basstromme, vokal og perkusjon og Anna Ueland (fra Øystre Slidre) på ymse tangenter, fele og vokal pluss assistanse fra Elling Svee på gitar, synth og feltopptak og som produsent.

Som man kan mer enn ane fra besetninga og instrumenteringa så er dette noe ganske så forskjellig fra RUNDMO. På debut EP-en med fem låter møter vi en jazzfundamentert trio som henter hemningsløst fra kilder som nordisk jazz, electronica og singer-songwriter-tradisjonen. Hvis noen for eksempel kan ane et visst slektskap med for ekempel Daniela Reyes , så har det absolutt noe for seg.

Dette er også vakkert og veldig lovende, men uttrykket opplever jeg foreløpig som litt blodfattig. Her ligger det utvilsomt en stort potensiale som med litt tid og erfaring kan føre Don´t Feed the Sun til noe veldig flott.

RUNDMO
«Jazz på Madrass»
Øra Fonogram

 

Don´t Feed the Sun
«Farvel, sol»
Sonic Transmissions Records
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg