Frilynte veteraner blåser ut

En trio som begynner å nærme seg 20 års levetid bør det være noe spesielt ved og med. Det er det da også med svorske Trespass Trio – denne gangen med portugisiske Susana Santos Silva som strålende gjest.

Trespass Trio med Susanna Santos Silva fra konserten på Blow Out-festivalen i Oslo. Foto: Jean Christine Cena

Trespass Trio, det vil si Martin Küchen for anledninga på “kun” baryton- og sopraninosaksofon, Raymond Strid på trommer og Per Zanussi på bass, platedebuterte allerede i 2007. Da jeg omtalte bandets “The Spirit of Pitesti” i 2017, så skrev jeg noe sånt som at jeg håpet at bandet ville fortsette i mange år til. Jeg tviler vel egentlig på om det var mi oppfordring som førte til at trioen har funnet grunn til å fortsette, men uansett så er det veldig hyggelig at det har skjedd. Jeg håper jeg ikke tar munnen eller tastaturet for fullt: denne innspillinga er nemlig henta fra en konsert under Blow Out-festivalen i Oslo i august 2018.

Løst, men komponert

De tre herrene er jo godt kjent fra relativt frie settinger, men sjøl om dette er både løst og åpent, så er det i veldig stor grad basert på låter som Martin Küchen har en finger eller tre med i spillet på – låter i stor grad kjent fra trioens tidligere utgivelser.

Det som denne gangen høres ut som en kvartett som har jobba sammen i årevis, er altså det aller første møtet mellom trioen og Susana Santos Silva, stjernetrompeteren som nå er bosatt i Sverige, og som støtt og stadig er på besøk her hos oss i kjempers fødeland, blant annet sammen med Hedvig Mollestad.

Blow Out som fødselshjelper

Om det var Blow Out-general Ståle Liavik Solberg sin idé å initiere dette møtet, vet jeg ikke. Det ville ikke ha forundra meg, men god var den uansett. Her føres det inderlige og spennende samtaler der lytte-egenskapene er helt avgjørende. Alle de dynamiske virkemidlene i verktøykassa blir tatt i bruk og musikken snakker ustanselig til meg.

Garantert en stor kveld på Blow Out og ei flott stund i heimen også.

Trespass Trio Feat. Susanna Santos Silva
«Live in Oslo»
Clean Feed Records/cleanfeed-records.com
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg