Den norske perkusjonisten Håkon Berre gjorde danske av seg for rundt 20 år siden. Det har på ingen måte gått ut over kreativiteten.
Det har derimot gått ut over vår kjennskap til Berre her hjemme. Odelsgutten fra nordre del av Trøndelag – jeg er ikke sikker på det med odelsgutt forresten, men det er i alle fall bondeslekt ute og går – har definitivt gått en helt annen vei enn traktor og silo. Her snakker vi nemlig solo-improvisasjon av det totalt frie og utforskende slaget og der har Håkon Berre (44) kommet svært langt i sitt forskningsprosjekt.
Ikke aleine
Det har etter hvert blitt nærmest en trend blant trommeslagere/perkusjonister her i vår del av verden at det skal skapes solo-ekskursjoner. Erland Dahlen, Gard Nilssen, Paal Nilssen-Love, Ingar Zach og Thomas Strønen er noen som renner meg i hu i farten og Håkon Berre føyer seg flott inn i den rekka av storheter.
Original pakke
Sittende på gulvet og omgitt med en gran cassa og et ukjent antall “greier” bestående av metall, plastikk, papp, papir og tre, fokuserer Berre spesielt på friksjon og elementer i bevegelse. I tillegg er lyden prosessert elektronisk ved å bruke kontaktmikrofoner og mjukvare fra EDB-maskiner. Det betyr igjen at den akustiske lyden fusjoneres på et unikt vis med pedaler som forvrenger lyden og trommemaskin beats.
Høres det vanskelig ut? Det er det overhodet ikke; Berre har laga 13 ganske korte lydlandskap som er helt forskjellige og som utfordrer både han i skaperøyeblikket og oss i mottaksøyeblikket.
Dette er ikke musikk for sarte sjeler eller som bakgrunn for noe som helst. Dette er musikk som setter krav og som gir til dem som er villig til å åpne opp.
«Mirror Matter»
Barefoot Records/barefoot-records.com