Fusion på italiensk

Italiensk fusion er ikke det jeg kan mest om. Bandet Town Street Reloaded sørger for en god og varm oppdatering.

Bandet Town Street Reloaded frisker opp minner fra 80-tallet.

Når jeg er på mitt mest ydmyke så kan det skje at jeg ymter frempå om at det er et hull eller to i min allmennkunnskap. Ikke ofte, men det skjer. Her kommer det altså et eksempel på det: italiensk fusionmusikk med røtter tilbake til 80-tallet er et felt der det finnes et hull eller tre. Det er der det svorske plateselskapet kommer ilende til og som så ofte ellers sørger for hjelp i nødens stund. Denne gangen med hjelp av kvintetten Town Street Reloaded.

Uforfalska fusion

Inspirert av Miles Davis-skivene “Decoy” og “Tutu” og fra band som Steps Ahead, der Bendik Hofseth også gjorde en formidabel innsats, etablerte tangentisten Massimo Ruscitto (63) bandet Town Street i Roma på siste halvdel av 80-tallet. Noe forteller meg at de oppnådde stor popularitet rundt Colosseum og dalstrøka der om kring i en periode. Etter hvert var det andre trender som tok over og Town Street blei, hvis jeg har skjønt det riktig, nedlagt.

Nå har imidlertid Ruscitto funnet tilbake til gammel kjærlighet, satt sammen et nytt band og plussa på Reloaded i navnet for å understreke at det er ei ny utgave og skrevet ny musikk, men definitivt i samme fusiongata.

Dyktige medmusikanter

Med seg har Ruscitto saksofonisten Massimiliano Filosi, trommeslageren Cristiano Micalizzi, elbassisten Francesco Puglisi og gitaristen Massimiliano Rosati. Alle er totalt nye bekjentskaper for meg, men forteller meg raskt at uten unntak så er det svært dyktige herrer vi har med å gjøre – herrer som deler Ruscittos fascinasjon for dette uttrykket der det aldri er spesielt stor tvil om hvor eneren befinner seg.

Fusionmusikken har alltid vært mislikt av store deler av jazzpolitiet og blitt beskrevet som flinkismusikk. Her hjemme har Kåre Kolve det siste året fortalt oss hva dette varme og livsbejaende uttrykket kan være og Town Street Reloaded befinner seg bokstavelig talt i den samme gata.

Town Street Reloaded
«Seekers In The Sky»
AMP Music & Records/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg