Giganten

Han er kanskje ikke så veldig stor av vekst Arve Henriksen, men som musikant er han en gigant – intet mindre. Her kommer det hele fem eksempler på det.

Uansett hvor mange trompeter han benytter så er Arve Henriksen ei kjempe.

Fagre Stryn er jo navnet på Per Bolstads kjente komposisjon og det er akkurat fra Stryn også Arve Henriksen (50) kommer. Musikalsk stammer han både fra Stryn og fra resten av verden – han er i besittelse av ei stemme både på trompet og vokalt som er totalt grenseløs. Bare det siste året har han gitt oss fem eksempler på hvor unik han og uttrykket hans er.

Som med en Twistpose så er det vanskelig å vite hvor man skal begynne. Valget falt på universet Supersilent som har eksistert siden 1997 – de seineste åra som trio med Henriksen, Helge Sten og Ståle Storløkken. Dette er bandet som fra starten av alltid har gått på scena eller i studio uten en eneste avtale og uten en eneste øvelse. Nok en gang har det ført til et herlig møte i laboratoriet der nye lydunivers har blitt unnfanga og utforska bare slik Supersilent er i stand til det.

Neste stopp blei «Towards Language – Live at Punkt» som kun er ute digitalt. Innspillinga er fra festivalen i 2017 og har sjølsagt «Towards Language», som kom ut tidligere det samme året, som utgangspunkt. Sammen med sine sjelsfrender Jan Bang, Erik Honoré og Eivind Aarset som reisefølge, skaper Henriksen tøffe melodiske og soniske landskap som ingen andre på denne kloden i alle fall kunne ha skapt. Det var tøft på studioinnspillinga og kanskje enda tøffere her live.

Sammen med den slovakiske gitaristen David Kollar har Henriksen skapt noe helt annet igjen. Hvordan de har møtt hverandre, aner jeg ikke, men Henriksen har etter hvert et stort navn over store deler av Tellus, så det er vel ingen stor overraskelse om Kollar har tatt kontakt.

I hvor stor grad de har vært sammen når denne musikken har blitt unnfanga, er jeg i tvil om. Jeg tipper at de har utveksla ideer som har endt opp i musikk de har skapt hver for seg og som Kollar har sydd sammen til slutt. Kollar, som er et totalt nytt navn for meg, kler og utfordrer Henriksen med sitt originale gitarspill – en ny duo med noe helt eget har oppstått.

«The Height of the Reeds» består av musikk skapt av Henriksen sammen med lydmagikerne Jan Bang og Eivind Aarset og field recordings av Jez Riley French. I tillegg til de nevnte bidrar også kor og orkester fra engelske Opera North. Med Henriksens overjordiske trompettone som et slags fokuspunkt, blir det skapt usedvanlig vakre og inderlige stemninger.

Siste stopp på reisa er den eksklusive hvite vinylutgava av «Composograph» som i all hovedsak blei spilt inn i 2012. Med et superlag med Mats Eilertsen på bass, Svante Henryson på cello, Audun Kleive på trommer og Gjermund Larsen og Nils Økland på ymse feler, har Henriksen skapt nok et høydepunkt i karriera si. Musikken blei spilt inn samtidig med «The Nature of Connections» som kom ut i 2014.

Det var altså mye strålende musikk til overs etter 2014-utgivelsen og det er definitivt en korrekt avgjørelse å gi den ut på vinyl – Henriksen har gitt den ut digitalt tidligere. Spor av folkemusikk, kammerjazz, frijazz og lyriske tonelandskap preger denne flotte tilstandsrapporten.

Arve Henriksen er en fantastisk trompeter, stemmekunstner og innovator. Her er det bare å velge og vrake i bunken av herlige bevis.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Supersilent
14
Smalltown Supersound/Musikkoperatørene
Arve Henriksen
Towards Language – Live at Punkt
Arve Music
David Kollar/Arve Henriksen
Illusion of a Separate World
Hevhetia
Arve Henriksen
The Height of the Reeds
Rune Grammofon/Musikkoperatørene
Arve Henriksen
Composograph
Arve Music/Rune Grammofon/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg