Den unge danske pianisten Rasmus Sørensen tar stadig nye steg i
retning seg sjøl. Det forteller han oss med nok ei herlig
trioinnspilling.
Rasmus Sørensen (27) er ute med sin tredje tilstandsrapport på to år.
På de to første, “Traits” og “Balancing Act”, fortalte han oss, sin
unge alder til tross, at han er en langt framskreden både komponist og
pianist. Begge skivene var i trioformat og stort sett med
egenkomponert materile.
Sørensen, som flytta tilbake til Danmark i 2023 etter flere år i New
York, forsetter i det samme triosporet og har med seg de samme folka
som på “Traits”, italienske, men New York-bosatte Francesco Ciniglio
på trommer og svenske Jon Henriksson på bass. Jeg har full forståelse
for at Sørensen forsetter det samarbeidet – trioen låter nemlig
strålende og svært samspilt.
New York Time
Rundt fem formative år har Sørensen tilbragt i jazzens hovedstad, New
York. Der sugde han til seg masse lærdom og etablerte seg blant de
heftigste gutta i klassen. Det hevdes at det kan finnes spor av Fred
Hersch, Brad Mehldau, Vijay Iyer, Robert Glasper og Craig Tavorn i
spillet, låtene og uttrykket til den unge dansken.. Jeg har få
problemer med å anerkjenne det og i mi bok finnes det ikke så mange
bedre pianistiske inspirasjonskilder.
Hjem igjen
Nå har altså Sørensen satt kursen hjem igjen, men at det er mye New
York i spillet hans hersker det liten tvil om. Trommeslager Ciniglio
er til daglig fast med i Wynton Marsalis´ band og det mer enn antyder
hva slags musikalsk tro han bekjenner seg til.
Til tross for kun 27 år på Tellus så er det en usedvanlig
gjennomskinnelig modenhet i det Rasmus Sørensen skriver og uttrykker.
I han har danskene fått frem en pianist som lett kan være med å prege
internasjonal pianojazz i tiåra som kommer.
«At The Right Time»
April Records/aprilrecords.com