Heftig og originalt

Det eksotiske artistnavnet Mörmaid sa meg ikke noe, men da jeg skjønte at Live Sollid Schulerud skjulte seg bak det, så fikk nysgjerrigheten ekstra fart på seg.

Mörmaid både har og er ei unik stemme. Foto: Tekla Lou Fure Brandsæter

30 år unge Sollid Schulerud er nemlig datter av en de mer spennende og kompromissløse sjelene i norsk musikk og musikkpedagogikk, Torgrim Sollid. Ikke det at det på noen som helst måte er noe must at man må slekte på noen for at min nysgjerrighet skal vekkes til live, men i dette tilfelle sørga det uansett for en ekstra omdreining på nysgjerrighetshjulet – jeg har nemlig ikke tro på at en etterkommer etter Torgrim Sollid driver på med noe som er i nærheten av intetsigende eller uinteressant.

Spennende

Har jeg skjønt det riktig så har Mörmaid eksistert siden 2012. Til dette debutalbumet har hun utvikla et språk og et landskap som er uhyre personlig og spennende. Hun har skrevet alt av musikk og tekst, hun har produsert og hun har mixa herligheten sjøl og sjøl om det helt sikkert er mulig å høre impulser både herfra og derfra, så er Mörmaid ei helt unik stemme.

Mörmaid legger ikke skjul på at hun har henta inspirasjon fra artister jeg både kjenner til og ikke kjenner til som Grimes, Röyksopp, SOPHIE, Burial, Kelly Lee Owens og Arca, men her finnes det også spor fra frijazz, technoens rytmikk, drømmepop og det hun kaller grensesprengende hyperpop.

Jeg innrømmer glatt at mange av disse referansene ligger et godt stykke utenfor min referanseverden, men med Mörmaids nydelige stemme på toppen av disse lydlandskapene, så har det blitt en forførende og spennende verden på tvers av det meste.

Det tok sin tid før Mörmaids og mine veier krysset hverandre, men det har vært verdt ventetida. Herlig, forfriskende og svært personlig.

Mörmaid
«Pearlescent Dark»
Beat Palace Records/mormaid.bandcamp.com
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg