Danske Per Møllehøj, amerikanske Kirk Knuffke og svenske Thommy Andersson gir oss empatisk musikk med solide røtter i tradisjonen.
Copenhagen Jazz Festival er en smeltedigel av de sjeldne. Det arrangeres rundt 1300 konserter årlig i løpet av festivalen og en rekke nye konstellasjoner dukker opp. Dessuten er det slik at bandene som ofte er en slags ad hoc-grupper får muligheten til å spille flere jobber rundt om i den jazzglade storbyen.
Den amerikanske kornettisten og vokalisten Kirk Knuffke og den svenske, men Danmark-bosatte bassisten Thommy Andersson hadde jobba sammen en rekke ganger tidligere. Et klokt hode både så og/eller hørte for seg at et møte mellom de to og gitaristen Per Møllehøj kunne være en god idé. Det skulle vise seg å være helt rett.
Trioen gjorde flere jobber under festivalen i fjor sommer og avslutta det med denne innspillinga. Knuffke, som jeg kjenner som en spennende modernist, viser oss at han har solide røtter helt tilbake til jazzens opprinnelse også og med sine to dansk/svenske sjelsfrender skaper han et kammerjazzaktig univers det er svært lett å hygge seg i.
Repertoaret går helt tilbake til WC Handys klassikere som “Beale Street Blues” og “St. Louis Blues” samt “I Cover the Waterfront”, som Knuffke hadde sett Louis Armstrong gjøre på en video med en rørt Handy til stede, “Just Squeeze Me” og tittelsporet “S´Wonderful” pluss flere låter av Knuffke og Møllehøj.
I denne trommeløse og usedvanlig empatiske kohorten er det en åpenbar kjærlighet til denne tidlige epoken og musikken og vi møter tre solister som sier det de skal i løpet av få kor og som hele tida spiller de “riktige” tonene og ikke nødvendigvis så mange.
Et svært hyggelig møte med herlig og uvanlig trio.