Det er nå snart tre år siden jeg møtte den islandske pianisten Ingi Bjarni og musikken hans for første gang. Nå møter han opp igjen med det samme bandet, blant annet med to strålende nordmenn, og både Ingi Bjarni og musikken har tatt flotte steg.
Ingi Bjarni Skúlason (35) har vendt tilbake til øya langt vest i havet etter å studert både i Göteborg, København og Oslo. På veien hjem har han åpenbart tatt med seg en rekke impulser både fra folkemusikk og store deler av den moderne jazztradisjonen – både den europeiske og den amerikanske.
Gjennom de ni komposisjonene på “Farfuglar” – trekkfugler på norsk – viser Ingi Bjarni oss at han er på god vei til å skape seg sin egen stemme både som komponist og bandleder. Med nevnte ingredienser samt spor av både tyrkisk folkemusikk, Grieg og Genesis, har det blitt en unik akustisk gumbo av det.
Musikken blei spilt inn i oktober 2021 og har tålt marineringa på best mulig vis. Mye av grunnen er at bandet bestående av den svenske bassisten Daniel Andersson, den estiske gitaristen Merje Kägu og våre egne Tore Ljøkelsøy på trommer og Jakob Eri Myhre på trompet, har utvikla sin egen signatur.
Trekkfugler og migrasjon er to sider av samme sak. Musikken beveger seg da også over en rekke grenser og i sin vakre melodiske drakt møter vi alt fra det melankolske og nedpå til det mer oppstemte og fyrrige.
Det at Ingi Bjarni har henta sine kolleger fra tre forskjellige land har garantert noe å si for hvilke veier musikken tar. Både kollektivt og individuelt holdes det et høyt nivå og spesielt er det interessant å høre hvor langt trompeter Jakob Eri Myhre, som jeg har hørt alt for sjelden, har kommet.
Det har vært en hyggelig opplevelse å bli med på ekskursjonene til disse trekkfuglene.
«Farfuglar»
NXN Recordings/Naxos Norway