Hvilket gjenhør!

En vakker sommerdag for vel fire år siden fikk jeg oppleve Carsten Dahl og hans venners tolkninger av noe av Keith Jarretts solomusikk. Nå kommer konserten også på cd og opplevelsen er nesten like stor.

Den strålende danske pianisten hyller Keith Jarrett.

Den 10. juli 2019 avslutta undertegnede et av mine mange besøk til Copenhagen Jazzfestival med å høre Carsten Dahls hyllest av Keith Jarrett. Jeg skrev at det var festivalens høydepunkt for min del og at bedre avslutning på festivalen ikke var mulig å forestille seg.

Jeg hadde kanskje håpet å få gjenoppleve musikken en eller annen gang, men ante ikke at det hadde blitt gjort opptak av konserten. Her får jeg altså både i pose og sekk og hvis du lurte på om musikken har holdt seg, så er svaret et heidundrende ja.

Den glitrende pianisten Carsten Dahl (55), som vi kjenner best her hjemme etter et langt samarbeid med Arild Andersen, har gått inn i dette spennende prosjektet med en tanke om å ta for seg en rekke låter som Jarrett har spilt i solo-tapning – langt i fra noe Jarrett greatest hits – og kombinert det med en rekke komposisjoner som de involverte har skrevet.

Fra konserten den nydelige København-kvelden. Foto: Tor Hammerø

Med et superlag bestående av Nils Bo Davidsen på bass, Fredrik Lundin på tenorsaksofon, Palle Mikkelborg på trompet, Stefan Pasborg på trommer og en fremragende strykekvartett, som definitivt har skjønt Dahls visjoner, blir vi tatt med på utflukter som er svært langt unna kopier av Jarretts versjoner – dette er Dahls måte å ta det hele videre på med utgangspunkt i gigantens fundament.

Med de svært så personlige stemmene til de fem danske jazzstorhetene, så har dette blitt akkurat så stort som jeg opplevde det den varme og flotte sommerkvelden på Den svarte diamant i København. Mektig!

PS Det eneste jeg savner er den nydelige versjonen av “My Song” som vi blei sendt ut i København-natta med.

Carsten Dahl
«The Solo Songs of Keith Jarrett»
Storyville Records/storyvillerecords.com
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg