Hyggelig overraskelse

Alle har større eller mindre hull i sin allmenndannelse. I mitt tilfelle dreier det seg om mange og store hull. På området kvinnelige vibrafonister fra Taiwan er hullet svært stort, men Yuhan Su har nå gjort en formidabel jobb med å gjøre noe med det.

Yuhan Su byr på spennende musikk.

Det har seg altså slik at rundt om i verden finnes det en rekke agenter som jobber for artister både når det gjelder plateutgivelser og i forbindelse med booking av konserter. En del av disse har heldigvis oppdaga meg og det jeg holder på med. Det fører til at jeg blir utsatt for stadige påfyll av utgivelser fra store deler av verden – både med artister jeg kjenner godt og ikke minst med helt nye navn og «ny» musikk – for meg i alle fall.

Fra uventa hold

Yuhan Su (41) er født og oppvokst på Taiwan, men har vært bosatt i New York i en årrekke. Jazzens hovedstad virker jo som fluepapir på ambisiøse jazzmusikere fra hele verden og hvorfor i alle verdens dage skulle Taiwan være noe unntak?

Jeg må innrømme at min kunnskap om jazzlivet på øylandet er bortimot lik null, men vet at interessen absolutt er på plass der også. Ketil Bjørnstad, Jon Christensen og Terje Rypdal har blant annet vært der og kanskje en ung Yuhan Su var til stede og lot seg inspirere – hva vet jeg?

Fjerde visittkort

Til tross for at Su har gitt ut tre skiver tidligere under eget navn, så er dette mitt første møte med henne og hennes musikk. Det tar svært kort tid å skjønne at både som komponist og vibrafonist har Su kommet svært godt under huden på den moderne, amerikanske jazzen. Dessuten så er det svært viktig for henne å kunne frigjøre seg fra oppleste og vedtatte regler – å kunne være en fri kunstner og musiker.

Det betyr på ingen måte at det er et frijazzlandskap vi blir invitert inn i, sjøl om det er åpent for alle involverte til å gå hvor de vil med Sus spennende melodiske og rytmiske utgangspunkt.

Tilbake i New York

Når hun etter et opphold i Paris og på Taiwan i forbindelse med pandemien, var tilbake i New York i 2021 så satte hun sammen bandet vi får møte her. Caroline Davis på altsaksofon og resitasjon av en tekst av Su på ett spor, Marty Kenney på bass, Matt Mitchell på piano og Dan Weiss på trommer er hver for seg og til sammen noen av de mest spennende musikantene som finnes i den fremadstormende generasjonen i The Big Apple og de synes åpenbart at det er usedvanlig å møtes i Yuhan Sus univers.

Su er en svært uttrykksfull og dyktig vibrafonist, men krever på ingen måte rampelyset for egen del på bekostning av de andre. Her er det strålende solister rund baut i et landskap der moderne jazz søker videre ut til steder der andre impulser også hører hjemme.

Yuhan Su og hennes musikk er vel verdt å bruke kvalitetstid sammen med.

Yuhan Su
«Liberated Gesture»
Sunnyside Records/sunnysiderecords.com
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg