Vokalisten Ellen Andersson benytter anledninga til å hylle Monica
Zetterlund og Bill Evans i forbindelse med at det er 60 år siden
legedariske “Waltz For Debby” blei spilt inn.
Det er sju år siden jeg møtte Ellen Andersson, 33 hvilken dag som
helst, for første gang. Det var i forbindelse med hennes debutskive
«I´ll Be Seeing You». Der fortalte hun oss at broderfolket hadde fått
frem ei ny stemme med stort potensial. Siden har hun gitt oss “You
Should Have Told Me” for tre år siden og Andersson har både blitt
nominert til svensk Grammy og blitt tildelt Monica Zetterlund-prisen.
Hyllest
Som veldig mange svenske jazzmusikere, og definitivt musikere og
publikum fra en rekke andre land også, så har samarbeidet mellom Bill
Evans og Monica Zetterlund som resulterte i «Waltz For Debby», betydd
svært mye. Akkurat samarbeidsaspektet er det sentrale for Andersson i
tillegg til Evans´ estetikk.
Hun har plukka låter fra andre deler av Evans´ karriere også, som
«Very Early» og «Blue In Green», og for første gang på plate så synger
også Andersson på svensk i tillegg til engelsk.
Spesiell
Andersson har et helt spesielt uttrykk som nesten grenser til det
naive og barnlige fra tid til annen, men samtidig viser hun også en
modenhet som til sammen blir en sjelden kombinasjon. Hun fascinerer
hele tida med sin originalitet og sin unike måte å tolke materialet
på.
Denne gangen har hun alliert seg med noen av Danmarks aller beste
musikanter i denne Evans-tradisjonen. Superbassist Thomas Fonnesbæk,
den store arvtakeren til Niels-Henning Ørsted Pedersen, på bass,
pianist Heine Hansen og trommeslager Andreas Svendsen pluss stryk fra
Bjarke Falgren ved enkelte anledninger, sørger for perfekt reisefølge
på denne flotte tilstandsrapporten og hyllesten til Bill Evans og
Monica Zetterlund fra Ellen Andersson.