I objektivet

Før i verden gikk det en programserie på NRK som het «I objektivet – for spesielt interesserte». Den unike musikken til Oslo-bosatte dansken Niklas Adam hadde passa godt inn der.

Niklas Adam gir både seg sjøl og oss utfordringer.

Jeg vet når det står SOFA MUSIC på cd-coveret at det vanligvis er så langt fra A4-musikk som vel tenkelig det kommer til å handle om. Jeg synes det er godt å bli utfordra kraftig fra tid til annen – å få røska opp i oppleste og vedtatte oppfatninger om hva og hvordan musikk skal låte og hva den skal eller kan gjøre med meg. Det sørger så avgjort Niklas Adam for å gjøre.

Adam er et helt nytt bekjentskap for meg. Han er født i 1986, har ankommet første halvdel av 30-åra med andre ord, og fra sitt utgangspunkt på den danske landsbygda har han jobba med elektronikk, objekter/ting, skulpturer, programmering, performance, installasjoner og musikk.

Alt dette har han tatt med seg inn i «Undulate» vil jeg tro, men på et høyst unikt vis. Det vi blir tatt med på i løpet av den drøye halvtimen er to «låter» egentlig så langt unna musikalske tillærte konvensjoner som vel tenkelig.

Det er lyder skapt av gudene vet hva og satt sammen til et emosjonelt hele som man skal ha svært åpne sanser for både å gå inn i og få noe ut av.

Dette er ikke den typen musikk jeg tilbringer mye tid sammen med, men jeg har uansett latt meg fascinere av Niklas Adams unike visjoner. Spennende og totalt annerldes.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.


Niklas Adam
Undulate
SOFA MUSIC/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg