Ja – til alt

For meg er det intet mindre enn en begivenhet hver gang Susanne Sundfør gir lyd fra seg. Denne gangen i større grad enn noensinne.

Susanne Sundfør
Susanne Sundfør – for ei stemme hun er og har.

Jeg er ikke veldig opphengt i eller opptatt av musikalske sjangre. Jeg støtter følgende Duke Ellington-postulat fullt ut: det finnes kun to typer musikk – god og dårlig. Susanne Sundfør (37) har alltid befunnet seg i den første kategorien og svært lite tyder på at hun har tenkt å forlate den. Nå har hun tatt seg ei seks års platepause og latt livet få styre henne i ei ny retning. Slik vil jeg tro det er for de aller fleste når de blir mor for første gang.

Sundfør har aldri tatt lett på noe som helst. Hun har stilt tydelige krav til sine omgivelser, men hun har først og fremst stilt knallharde krav til seg sjøl. Slik er det sjølsagt fortsatt og denne usedvanlig ambisiøse kjærlighetserklæringa til sin datter er i mine ører hennes beste og mest vellykka visittkort og tilstandsrapport så langt.

Blómi er et norrønt ord som betyr å blomstre og det er akkurat det Sundfør og musikken hennes gjør. Jeg skal ikke nødvendigvis skryte på meg at jeg skjønner hva hun sier og hvor hun vil til enhver tid – spesielt når det blir resitert på tysk, men stemninga hun setter meg i med det unike budskapet sitt og den fantastiske originaliteten både som lyriker, låtskriver og ikke minst som formidler, er på et nivå hun er helt aleine om.

Susanne Sundfør befinner seg fortsatt i sitt helt egne landskap som jeg ikke har tenkt å bruke en kalori på å båssette – for meg er det enkelt og greit sundførsk. Når hun så befolker samfunnet sitt med musikerne André Roligheten, Nikolai Hængsle, Gard Nilssen, Ståle Storløkken, Jørgen Træen og Erlend Viken, så sier det seg sjøl de musikalske lerretene blir dandert på best mulig vis.

Det er på mange måter en lysere, mer optimistisk og livsbejaende Susanne Sundfør vi møter denne gangen. Hun er og har ei stemme som er sjelden, vakker, sterk og nydelig. Og jeg synes hun oppsummerer Susanne Sundfør anno 2023 helt til slutt: “ja er hjertets ord – ja til alt”.

Susanne Sundfør

«blómi»

Blómi Records/Warner Music

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg