Jarrett og den unge Bach

Det er lite sannsynlig at vi noen gang får høre Keith Jarrett spille mer. Derfor er det ekstra hyggelig at vi får nye eksempler på hans genialitet via nye utgivelser – denne gang en tolkning av musikken til Carl Philipp Emanuel Bach – sønn av sin far.

Keith Jarrett – et geni.

78 år gamle Keith Jarrett blei ramma av slag for noen år siden og er delvis lamma i venstresida. På et videointervju som blei publisert for kort tid siden, spilte Jarrett også en del med kun høyrehånda og for å si det sånn: det han gjorde med kun ei hånd var mer enn tilstrekkelig til å kunne fatte at hans helt spesielle gave fortsatt var intakt.

Som for så mange andre, så har Keith Jarrett også for meg vært en av de største og mest inspirerende stemmene uansett instrument i mange, mange tiår. Om det har vært i solo- eller triotapning, eller med den europeiske- eller den amerikanske kvartetten, så har Jarrett vært noe helt spesielt – både en forlenger av tradisjonen og en stil- og nyskaper.

Der jeg kjenner Jarrett dårligst er der han har tolka deler av det klassiske repertoaret. Her får vi alle en ny mulighet til å oppleve det en gang til og denne gangen er det altså Württemberg-sonatene til Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788), en av sønnene til sjølvaste Johann Sebastian Bach, som står på repertoaret. Navnet på disse sonatene har sin bakgrunn i at de var «bestilt» av hertugen av Württemberg, Karl Eugen, som også hadde CPE Bach som pianolærer.

CPE Bach, som skrev denne musikken mellom 1742 og 1744, hørte hjemme stilistisk mellom barokken og klassisismen og blir av mange regna som en betydelig komponist – dog et stykke bak sin far på lista, men hvem er ikke det?

I løpet av disse nesten 90 minuttene, innspilt hjemme hos Jarrett i 1994, får vi høre Jarretts mesterskap også i dette musikalske landskapet. Er det slik at jeg hører på anslaget fra første sekund at det er Jarrett som spiller? Det skal jeg på ingen måte skryte på meg, men at det er en langt framskreden pianist med stor innsikt i dette materialet, skinner veldig tydelig gjennom.

Det er vakkert, det er uttrykksfullt, det er inderlig – det er Keith Jarrett på sitt beste. Han sier i omslagsteksten at han hadde hørt disse sonarene spilt på cembalo og at han følte at det var rom for en pianoversjon. Det er det ikke mye tvil om at Keith Jarrett har helt rett i.

Keith Jarrett
«Carl Philipp Emanuel Bach»
ECM New Series/Naxos Norway
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg