Jula spilles og synges heldigvis inn

Sjøl om dette blir ei ganske så annerledes jul, så trenger vi julemusikken. Og det kanskje mer enn noen gang. Her kommer en gjennomgang av åtte nykommere og her er det veldig mye bra!

Rebekka Bakken har laga ei flott juleskive.

Postmannen, som også lyder navnet julenissen i dette tilfellet, har vært sjenerøs også i 2020. Det har ført til at åtte juleplater har funnet veien til heimen og jeg har funnet mye som vil lyse opp både i dagene og i åra som kommer. Her kommer det omtale av alle åtte – i alfabetisk rekkefølge.

Jeg gir meg ikke: Rebekka Bakken fortjener mye mer oppmerksomhet her hjemme enn det som har blitt henne til del så langt. Mye av årsaken til at det er slik er sjølsagt at hun har bodd utenlands lenge, blant annet ti år i New York. Nå har hun kommet hjem for lengst og vi bør ta skikkelig vare på denne skatten.

Med sin ytterst særegne stemme med en klang som er så vakker, så vakker, så gir hun oss et dusin julesanger. Sju av dem har hun skrevet sjøl og i tillegg byr hun blant annet på “Calling All Angels”, “Silent Night”, Wham-klassikeren “Last Christmas” og en av mine store favoritter, “Fairytale of New York”.

Med et reisefølge i superklassen med Rune Arnesen, Ola Gustavsson, Tommy Kristiansen, Sven Lindvall og Jesper Nordenström, gir Bakken oss et pop/singer-songwriter/jazz-visittkort som vil være med oss i mange år.

Rebekka Bakken

Winter Nights

OKeh Records/Sony Music

 

Tord Gustavsen sammen med Det Norske Jentekor – himmelsk.

Det Norske Jentekor under ledelse av Anne Karin Sundal-Ask, med intet mindre enn fantastisk assistanse av og fra pianistmaestro Tord Gustavsen, byr sjølsagt på noe ganske annet Sundal-Ask har løfta koret opp til et meget høyt nivå og klangrikdommen i spennet mellom de lyse aspirantstemmene og de “voksne” er veldig fascinerende.

Sjøl om repertoaret er til dels ganske tradisjonelt med greatest hits som “Det lyser i stille grender”, “Glade jul”, “Jeg er så glad hver julekveld” og “Deilig er jorden”, så er tolkningene av et slag som gjør at hele plata oppleves som både frisk og nyskapende.

Tord Gustavsen kommer fra et miljø der denne sangskatten har stått og står sentralt. Dette er ikke noe han kaster seg på for anledninga – han er hjemme i dette universet. En av klodens aller mest følsomme og reflekterende jazzpianister åpner opp mange nye dører også denne gangen og han og Det Norske Jentekor er en fantastisk match.

Innspillinga er gjort i Uranienborg kirke i Oslo og lydmessig låter det akkurat så “perfekt” som Morten Lindberg og 2L har skjemt oss bort med gjennom hele katalogen til selskapet.

 

Det Norske Jentekor & Tord Gustavsen

Stille grender

2L/Musikkoperatørene

Andreas Ulvo og Thom Hell følger opp suksessen.

I fjor ga den overraskende konstellasjonen Thom Hell og Andreas Ulvo oss “Julesanger”. Ikke bare overraskende – nydelig var det på alle slags vis. Nå følger de opp og gjør det like inderlig, men denne gangen på engelsk.

Det at “alt” er gjort på et take er nesten ikke til å tro, men slik er det altså. De to har blitt enda bedre kjent med hverandre – de vet hvor de vil og de vet hvordan de skal komme dit.

Det er en ekthet i uttrykket til Hell som skinner gjennom fra første tone. Han har ikke noe behov for å briljere med stemma si – så det gjør han likevel uten noen som helst fakter, men med masse varme.

Det å være omgitt av Andreas Ulvos tangentunivers må være alle vokalisters drøm. Jeg vet ikke om noen som er i stand til å skape slike omgivelser som Ulvo anno 2020 – så vakkert, så originalt, så uendelig smakfullt.

De to tar for seg et repertoar bestående av kjente låter som “White Christmas”, George Michaels “Last Christmas”, “Little Drummer Boy” – feilskrevet på coveret – og “The Christmas Song” og miksa det med blant annet Tom Waits´ “Ruby´s Arms”.

Alt er like vakkert, varmt og ikke minst originalt. En vinner – i mange år fremover.

Thom Hell & Andreas Ulvo

Christmas Songs

NXN Recordings/Naxos Norway

Tore Johansen fortsetter heldigvis med sine vakre juleplater.

Jazzplata med stor J denne gangen er det den strålende trompeteren, komponisten og MaxiYatzy-bok forfatteren Tore Johansen som står for. De som kjenner til hans tidligere juleplateinnspillinger, “Man, Woman and Child” med Karin Krog og “Natt, stille” for henholdsvis 20 og ti år siden, vet at en av Bodøs mange store sønner er en mester udi faget.

Med en tiårs syklus så er altså dette spesielle året Johansen vender tilbake til oss levende her på jorden med nok ei juleplate og igjen med den samme skyhøye kvaliteten han har skjemt oss bort med.

Her er det kun en tradisjonell julesang, “O Helga Natt”, men gitt ny nordnorsk tekst og sunget nydelig av Marit Sandvik – alt materialet er ellers originalt og mye helt nytt.

Johansen har invitert med seg et vokalt a-lag med nevnte Sandvik – for ei stemme, men ikke minst hvilket inderlig uttrykk, på flere av spora og Halvdan Sivertsen, Ketil Høegh, Ola Bremnes og Jørgen Nordeng på ett spor hver. Så bra, så variert og så hipt – Terje Nilsens “Julenissekurs” med rap/sang-duett med Sandvik og Nordeng er intet mindre enn hysterisk morsom.. Han Terje er fortsatt med oss på sitt vis.

Vokalt a-lag, men det musikalske Bodø/Glimt hører også hjemme der fotballaget har levert i år. Pianist Jan Gunnar Hoff, broder Roger Johansen på trommer og den importerte søringen Olaf “Knerten” Kamfjord på bass, sørger for julejazzstemning av aller ypperste merke. Jeg gleder meg allerede til Tore Johansen kommer med si neste julejazzplate i 2030.

Tore Johansen

Natt, lys

Inner Ear/Musikkoperatørene

De siste åra har Herborg Kråkevik vært redaktør for juleheftet “Juleroser”. Det har vært en viktig inspirator til at drømmen om at juleplata med samme navn skulle bli en realitet. Det skulle ta fem år, men nå har drømmen blitt virkelighet og her er det ikke spart på noe som helst.

Bortsett fra sikre vinnere som “Det hev ei rosa sprunge” og “Du grøne, glitrande tre, goddag”, så bys det på mye nytt og ukjent stoff. Det gjør ikke det aller minste, heller tvert i mot når gjestelista består av Aurora, Trygve Skaug, Marianne Pentha, Fargespill og Bjørn Eidsvåg. Når så Mathias Eicks nydelige trompettone og Bergen Filharmoniske Orkester under ledelse av Torodd Wigum er mye mer enn backdrop, så har dette blitt en solid drømmesetting for Kråkevik.

“Juleroser” er flott, vakker og ikke minst storslagen. Min smule innvending er at det blir noe for pompøst fra tid til annen, men når det hele toner ut med “Gled deg” med Mathias Eicks inderlige tone så har Herborg Kråkevik meg uansett.

Herborg Kråkevik

Juleroser

Grappa/Musikkoperatørene

Nils Landgrens venneplate er et av de sikreste juletegnene.

Musikalsk sett blir det liksom ikke jul før Nils Landgren og vennene hans har ankommet postkassa med et nytt vitnesbyrd. Nå skjer det for sjuende gang og etter at jeg følte at ideboksen begynte å gå tom, så har Landgren og hans gode hjelpere virkelig kommet seg opp på eselet igjen.

Landgren har jobba med både disse plateprosjektene og diverse juleturneer i tolv år og spurte både seg sjøl og produsent Siggi Loch om det var lurt å gå videre nå. Loch mente det og syntes det ville være en god tanke å bevege seg bokstavelig talt utenfor boksen denne gangen.

Som sagt så gjort og Landgren spurte sin gitarist og mandolinist Johan Norberg om han kunne være behjelpelig med å finne passende julesanger fra andre steder på kloden enn våre egne. Norberg takka ja til utfordringa og det har ført til at vi blir servert nydelige og for oss relativt ukjente sanger fra Tyskland, Østerrike, Irland, Russland, Polen, Sør-Afrika, Storbritannia, Island, USA, Finland, Belgia og Puerto Rico. Den siste er vel ikke veeeldig ukjent, det er nemlig “Feliz Navidad”.

Landgren spiller sjølsagt vakkert på sin røde trombone, men han synger også høyst personlig. Det gjør definitivt også Sharon Dyall, Jeanette Köhn, Jessica Pilnäs og Ida Sand, som også spiller piano. Mange flotte og helt forskjellige stemmer som utfyller hverandre på fint vis. Saksofonisten Jonas Knutsson, bassisten Eva Kruse og Norberg er et utmerket og empatisk reisefølge mot julestjerna.

Nils Landgren og vennene hans er definitivt tilbake på julesporet.

Nils Landgren

Christmas with My Friends VII

ACT/Musikkoperatørene

Det blir ikke vakrere a cappella jul enn det Pust gir oss.

A cappella-gruppa Pust har eksistert siden 2003 og består av Elisabeth Anvik, Håvard Gravdal, Anne Hilde Grøv, Jostein Hasselgård, Camilla Susann Haug og Mads Iversen. Fem plater har ført til masse skryt og ikke minst for juleplata “Julero” som kom i 2011. Vi snakker enkelt og greit om et a cappella-ensemble av verdensklasse.

Nå har de endelig bestemt seg for å forlenge juletradisjonen sin og de gjør det på aller beste vis med masse nytt stoff kombinert med nydelige arrangement av enkelte kjente sanger også.

Det er altså en så vanvittig vakker klang i og av Pust både individuelt – alle seks får tre fram som solister – og ikke minst kollektivt, at hvis ikke julefreden senker seg under avlytting av “Lengt etter lys” så bør man nesten søke profesjonell hjelp.

Her er det spor av jazz, viser og folkemusikk – og en hel annet velsmakende krydder også – og jazzhjertet mitt slår et ekstra slag når Thad Jones-klassikeren “A Child Is Born” – “Hjertebarn” på norsk – får ei nydelig tolkning. Haugs herlige “Pauserommet”, på uforfalska Mo-dialekt, er en favoritt blant de mange nye låtene.

Pust trenger ikke å vente i ni år før de gir oss sin neste juleplate, spør de meg, men det gjør de vel kanskje ikke:-)

Pust

Lengt etter lys

Kirkelig Kulturverksted/Musikkoperatørene

Spirit In The Dark – for et band, for ei stemning.

For en fantastisk måte å avslutte denne juleplategjennomgangen på: Spirit In The Dark! Vi snakker Anders Engen på trommer, Audun Erlien på elbass og David Wallumrød på allehånde tangenter – blir ikke mer a-lag enn det i denne typen grooooovete og funky verden.

Jeg har hatt trioens debutplate for mitt indre øre en rekke ganger siden den kom ut for fem år siden og hvis noen lurer på hvordan et høykompetent band låter som har funnet sammen fordi det bare måtte bli sånn, så er Spirit In The Dark sjølvaste fasiten på det. Musikken kom liksom bare til dem – sånn var e bare.

Derfor var også forventningene skyhøye til trioens julefeiring og jeg kan love alle dere ute at det låter like con amore nå som den gang. Kanskje enda mer faktisk med jula og julemusikken som bakteppe.

Aldri har jeg hørt så hippe og groovy versjoner av blant annet “Det hev ei rose sprunge”, “Rudolph”, “Jingle Bells” og “O Holy Night” tidligere. Samtidig er sjølsagt disse gutta av slikt kaliber at de virkelig tar´n helt ned der det er på sin plass. – hør på “Silent Night”, mer ettertenksomt og nedpå er det ikke mulig å gjøre klassikeren over alle klassikere. Spirit In The Dark kunne inntatt hvilken som helst baptistkirke over there og sørga for julefest som de aldri har opplevd tidligere.

Spirit In The Dark

Superbells

Jazzland Recordings/Musikkoperatørene

Den musikalske julefesten i år begynte med Rebekka Bakken og slutta med Spirit In The Dark. mellom der var det også mange høydepunkt – alle veldig forskjellige. Denne gangen har jeg faktisk hygga meg med alle juleplatene som postmannen har brakt til gards. God jul!

Om Tor Hammerø

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg