Det blir liksom ikke jul før en rekke arister har kommet på banen med
sin julemusikk og, som med matbøker, virker det som om det ikke er
ende på nye ideer. Her følger en liten gjennomgang av hva som har
kommet min vei.
Dette blir ikke noen tradisjonell anmeldelse, men heller en gjennomgang
av hva man har å velge av julemusikk-nyheter. Oversikten er heller
ikke komplett, men det som posten eller digitale medier har formidla
til meg. Her kommer noen setninger om alle og hvilke tre som har havna
øverst på lista hos meg.
Duoen Øyvind Kristiansen på tangenter og programmering og Jonas
Kilmork Vemøy på trompet og elektronikk har gitt oss flere prov på
flott muskk i regi av Kulturkirken Jakob og Kirkelig Kulturverksted.
Her fortsetter de den samme trenden og gir oss nydelige versjoner av
kjente og ukjente julesanger plus tittellåta med tekst av Erik
Hillestad og musikk av Kristiansen. Der synger også Siril Malmedal
Hauge. Vakkert, stillferdig og høyst personlig.
Vokalisten, og i tillegg på alt mulig med tangenter, Trude Kristin
Bjørnstad har laga et nydelig album som åpenbart er bygd på
kjærlighet. Noe er nyskrevet, blant annet av Lars Martin Myhre, mens
mesteparten er kjente og kjære julesanger formidla av Bjørnstad på et
vis som gjør at jeg tror på henne – det aller viktigste for en
musikant for meg. Fint tonefølge hele veien og det varme lydbildet kan
egne seg i mange hjem i ukene som kommer.
Den tredje vinneren for meg er den fantastiske vokalgruppa Trio
Mediæval. Anna Maria Friman, Linn Andrea Fuglseth og Jorunn Lovise
Husan greier seg absolutt på egen hånd, men når de fra tid til annen
får assistanse fra Sinikka Langeland, Vegar Vårdal, Arve Henriksen,
Anders Jormin og Helge Norbakken, så skader det på ingen måte heller.
De gir oss 18 julesanger på flere forskjellige språk og sørger for at
min tredje favoritt er helt annerledes enn de to andre.
Felespilleren Gjermund Larsen med sin trio bestående av Sondre
Meisfjord på bass og Andreas Utnem på harmonium og piano forteller oss
at vi beveger oss inn i et vakkert landskap der folkemusikk møter
jazzimpulser. Elleve kjente julesanger blir tolka på et unikt og
nydelig vis og vil garantert sørge for at juelfreden kan senke seg i
de tusen hjem – hvis den får sjansen og det bør den.
Korsang hører jula til for veldig mange. Uranienborg Vokalensemble fra
Oslo leda av Elisabeth Holte kan hjelpe oss med det. Når ensemblet
synger 16 av de mest kjente julesangene og får hjelp av Kjetil
Bjerkestrand og Øystein Moen på synther og samplere og Torun Torbo på
fløyte og Henriette Viktoria Eide Skagen på orgel, så skjønner man
raskt at her tilsettes det flott krydder som gjør dette til et unikt
korvisittkort.
Så beveger vi oss tilbake til ei av de flotteste røystene i landet,
nemlig Berit Opheim si. Hun er en særdeles viktig tradisjonsbærer og
fortsetter med det på denne flotte og sterke innspillinga gjort i
Raundalskyrkja på Voss – hjembyda til Opheim. Også folkemusiker Opheim
omgir seg med et kremlag fra jazz- og folkemusikkuniversene bestående
av Tore Brunborg og Mats Eilertsen og Irene Tillung og Nils Økland.
Vakrere musikk blir ikke sunget og spilt på bygdene nå til dags.
Så beveger vi oss over til jazzverdenen og blir med den svært lovende
vokalisten Liv Ellen Rønning til sjølvaste Britannia Hotell i
Trondheim og ei liveinnspilling som blei gjort for cirka et år siden.
Hun har med seg gode venner fra jazzlinja i Trondheim til å ta seg av
jazzjulesangene og her swinger det heftig fra start til mål – noe
publikum åpenbart satte stor pris på. Liv Ellen Rønning har endelig
fått vist hvilket stor talent hun er i besittelse av og skal bli
veldig hyggelig å følge i åra som kommer.
Så er det Knut-time da. Han reagarer garantert også hvis både Bjørnar
og Asphol blir nevnt, men i dette tilfellet altså bare Knut.
Gitaristen som er en kjent bakmann i en rekke sammenhenger tar like så
godt i her og gir oss for sikkerhets skyld ikke mindre enn to – 2 –
plater. Den første er instruemtal med gitar og en rekke studiopålegg –
flotte og nedpå saker som ikke vil skade i enhver bakgrunn.
Den andre er med vokalister som Erlend Gunstveit, Adam Douglas, Hanne
Krogh og Anna-Lisa Kumoji. Både tradisjonelle og moderne julesanger
står på programmet og alt er vedlig smakfullt og flott gjort.
Så går turen tilbake til den tradisjonelle jazzverdenen og når Ytre
Suløens Jass-ensemble melder seg til tjeneste sammen med New
Orleans/Langevåg-vokalisten Tricia Boutté, så vet vi at vi får
uforfalska, empatisk og ekte tradjazz med røtter i akkurat New
Orleans. Jeg vet nesten ikke om noe band som har vært så trofast mot
det de har bekjent seg til YSJE og med herlige Boutté i front, blir
denne liveinnspillinga gjort på Friheim Kulturhus i Langevåg – noe
annet skulle tatt seg ut – akkurat det tradfolket gjerne vil ha til
jul. Herlig!
Tida når alt måtte være album er jo over for lengst. De tre låtene
pianist Audun Barsten og vokalist Marlen Tjøsvoll gir oss, “O Helga
natt”, “Deilig er jorden” og “Mitt hjerte alltid vanker”, er gode
eksempler på det. De to leser hverandre godt, lytter godt og utfyller
hverandre på et vis som gjør at jeg gleder meg til mer fra begge to.
Barsten kjenner jeg fra før, mens Tjøsvoll er et nytt og veldig
spennende bekjentskap.
Her er det bare å velge og vrake – her bør det være noe for de aller
fleste smaker.