Krim i toppklasse

«Åpen sjø» er mitt første møte med den svenske krimforfatteren Arne Dahl og hans helter Sam Berger og Molly Blom. Det blir garantert ikke det siste.

Arne Dahl har sørga for at jeg har fått meg en ny forfatterfavoritt.

Arne Dahl, eller Jan Arnald som han egentlig heter, har siden debuten i 1998 skrevet nærmere 20 krimromaner. «Åpen sjø» er den tredje i rekka med Berger og Blom som gjennomgangsfigurer og helter, men man trenger på ingen måte å ha lest verken «Utmarker» eller «Innland» for å ha glede av «Åpen sjø».

Det Dahl – jeg skjønner forresten ikke dette med pseudonymer når det egentlige navnet er kjent – makter gjennom sitt usedvanlige grundig planlagte og svært detaljerte plot, er å ta oss med inn i ei realistisk historie med som kunne ha foregått i dagens Sverige, eller Norge, med et bakteppe henta fra vår tids politiske hverdag der blant annet IS mer enn lurer i bakgrunnen.

Dahl bruker litt for lang tid og «planter» litt for mange detaljer innledningsvis til at det blir helt greit å danne seg det store bildet, men med hjelp av sitt meget gode språk så retter han opp i det ganske raskt.

Det er et driv i fortellinga og språket hans som gjør at det er svært vanskelig å legge den fra seg. Når så persongalleriet hører hjemme i samme klasse, så blir det slik at jeg i alle fall assosierer meg lett med de involverte – de er alle sammen svært troverdige.

Stockholm, skjærgården og dalstrøka innafor og utafor er lokasjonene Dahl benytter og han beskriver stedene slik at vi «er» der underveis. Dahl har bedrevet en research i mesterklassen og går inn i detaljene slik at alt blir troverdig og ikke minst spennende. Han har enkelt og greit sørga for at jeg har fått meg en ny favorittforfatter i krimsjangeren.

Arne Dahl
Åpen sjø
Cappelen Damm

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg