Kriminelt bra

Connie Han – opp med hånda alle som kjenner til henne. Jeg er ikke blant dem med hånda i været, men jeg skal følge godt med henne fra nå av.

Connie Han er en langt framskreden pianist.

Jeg må ærlig innrømme at jeg var skeptisk etter å ha sett pressebildene til Connie Han (23). De er ikke av typen en norsk jazzartist ville ha brukt for å si det sånn….Men etter å ha hørt Hans andre skive under eget navn – hun debuterte med en hyllest til Richard Rodgers allerede som 19-åring – så la jeg raskt bort forutinntattheten. Connie Han er enkelt og greit en pianist med en teknikk, et uttrykk og en jazzkunnskap fra aller øverste hylle.

Han er født og oppvokst i Los Angeles og viste omgivelsene raskt at hun hadde noe helt spesielt på hjertet. Trommeslageren Bill Wysaske har vært med henne som mentor helt fra tenårene og det er han som bekler både trommekrakken og samtidig har produsert mitt første møte med Hans talent.

Når Connie Han kan fortelle omgivelsene sine at hennes store forbilder er McCoy Tyner, Chick Corea, Herbie Hancock og Kenny Kirkland – jeg tipper også Cedar Walton -, så skjønner vi raskt hvilken vei dette bærer.

Det er et temperament, en kraft og en personlighet i spillet til Han som hører hjemme helt der oppe allerede. Hun har skrevet mye av musikken sammen med Wysaske og ellers vi blir servert Stephen Sondheims «Pretty Women», Joe Hendersons «Shade of Jade» og Duke Pearsons «Is That So?»

Vi befinner oss altså i et beintøft hardboplandskap og kjernetrioen består i tillegg av bassisten Edwin Livingston – alle tre fra LA vil jeg tro, og ukjente, men hippe størrelser for meg. Gjester på noen av spora er tenorsaksofonisten Walter Smith III og trompeteren Brian Swartz – meget velkvalifisert herrer begge to. Han spiller i all hovedsak akustisk, men viser også frem sine kvaliteter på elpiano på to av spora.

Jeg hadde verken hørt om eller hørt Connie Han før «Crime Zone» inntok heimen. Det har på alle vis vært slik at jeg gleder meg til neste møte allerede – Connie Han er ei stemme som kan være med å sette sitt bumerke på jazzen i mange tiår fremover.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Connie Han
Crime Zone
Mack Avenue/MusikkLosen
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg