Felespilleren Erlend Apneseth er en fantastisk og sjangersprengende musikant. Her kommer det to flotte prov på det; både med trioen hans og sammen med folkesangeren Margit Myhr.
Hardingfelespilleren Erlend Apneseth (30) har blant annet brukt det siste tiåret til å etablere seg helt der oppe som en musikant som har tatt med seg tradisjonsmusikken og løfta den inn i vår egen tid. Det er ingen tvil om at han har folkemusikken i sitt DNA, men få om noen har makta å fusjonere den med improvisasjonsmusikk og elektronikk slik at stadig nye ører har blitt oppmerksom på disse landskapene og skattene.
“Lokk” er det fjerde visittkortet fra trioen til Apneseth – noen med gjester og andre uten. Her er det kjernetroppene med Øyvind Hegg-Lunde på trommer, perkusjon og elektroniske trommer og Stephan Meidell på akustisk barytongitar, sampler og elektronikk som ledsager, utfyller og utfordrere Apneseth, som i tillegg til hardingfele også spiller moraharpe.
Kroppens rytmer når den er i bevegelse har vært inspirasjonen og tar trioen og oss med til helt nye steder i et elektroakustisk univers ingen av oss har vært i før. Det er tøft, det er innovativt, det er annerledes og det forteller oss at Apneseth, Hegg-Lunde og Meidell har noe høyst personlig å melde – nok en gang.
Apneseth, opprinnelig fra Jølster, men nå bosatt i Hallingdalen, har flere prosjekt og utgivelser på gang. Sammen med kvederen Margit Myhr har han tatt for seg den solistiske utøvertradisjonen i et tradisjonsmateriale med røtter i Hallingdalen.
Hver for seg dykker de to ned i tradisjonen og med all mulig respekt for sine forgjengere, setter de sitt stempel anno 2021 på musikken – Apneseth har også skrevet en del nytt materiale til denne slåttesamlinga.
Apneseth har en nydelig klang i hardingfela si og det samme kan en så avgjort si om stemma til Margit Myhr også. På et inderlig og flott vis tar de vare på en herlig og tydeligvis livsfrisk tradisjon.