Mer enn plommer fra Hardanger

Kvartetten Lady Hardanger inviterer meg ut på ganske mange fots djup og jeg finner fort ut at jeg trives godt der.

Lady Hardanger byr på mye godstemning.

Lady Hardanger, bare navnet på bandet frister til nærmere kontakt, er ute med sin fjerde tilstandsrapport. Til tross for det er det første gang jeg oppnår kontakt og basert på det jeg får høre så er det på høy tid.

Lady Hardanger består av Ingeleiv Berstad på vokal, fele pluss pluss, Olav Christer Rossebø på fele, mandolin, gitar pluss pluss, Anne Lise Frøkedal på gitar, vokal og orgel og Ingemund Askeland på banjo og vokal. Berstad har skrevet all musikken og at dette er fire mennesker som har hygga seg sammen på de fleste vis minst siden 2014, er ikke vanskelig å skjønne. Her tyter det godstemning og empati ut gjennom musikken og høyttalerne uten stans.

Vakre landskap

Når jeg mer enn antyder at jeg beveger meg ut på djupt farvann så er det fordi det ikke er dagligdags for meg å oppholde meg i et americana/folk-landskap med flere tilliggende herligheter. Det er der Lady Hardanger hører hjemme og med de to flotte kvinnestemmene, som klinger nydelig sammen på engelsk, og med et tonefølge som er av det utsøkte slaget, så har dette blitt et herlig møte med et unorsk, men heller universelt landskap.

Det skulle altså ta rundt ti år før Lady Hardangers og mine veier krysset hverandre. Jeg lover at det ikke skal ti år til neste gang – uansett hvilket landskap de da skaper.

Lady Hardanger
«Not Fighting Gravity»
Rural Rebel Rock/tigernet.no
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg