Mestermøtet

Thorbjørn Harr, Aslak Hartberg og Lars Saabye Christensen har det meste i seg til å bli noe stort. Det har det da også blitt.

Aslak Hartberg, Lars Saabye Christensen og Thorbjørn Harr – hvilken trio. Foto: Pål Laukli

Det hele begynte med en felles begeistring for den fordums fotballstorheten Lyn. Derfra var veien kort til en pils eller to for en av kongerikets aller beste og mest ettertrakta skuespillere Thorbjørn Harr og jazzbassisten og rapperen fra Klovner i kamp, Aslak Hartberg. Suksessforestillinga “Chet spiller ikke her”, med tekst av sjølvaste Lars Saabye Christensen og musikk av Hartberg for vel ti år siden var neste stopp.

Heldig skjønte Harr & Hartberg at dette toget ikke burde stoppe på den stasjonen og når Saabye Christensen var helt enig, blei cden “Døden er dårlig gjort” et naturlig neste stopp i 2014. Forestillinga fikk jeg aldri sett, men skiva er spilt mye og er strålende – rett og slett.

Vi snakker travle herrer her og det har tatt si tid med en oppfølger, men når den først så dagens lys så snakker vi – vi snakker faktisk saker! Nok en gang er Saabye Christensen med på laget og for første gang får vi møte lyrikken hans på engelsk. De som har stifta bekjentskap med mine bokanmeldelser av Saabye Christensen og min omtale av hans samarbeid med Maj Britt Andersen og Geir Holmsen, vil vite at jeg mener at han er kongerikets største forfatter. Slik har det vært og slik er det og bare det å lese hans tekst i omslagsheftet til “Scar” er mer enn verdt inngangspengene. Som han skriver – og ingen andre kunne ha skrevet det – hvis han har det travelt, så skriver han en roman. Hvis han derimot har masse tid, så skriver han en sang. Da tar han seg en tur på kirkegården for å møte “folk”, men hvis det ikke er noen hjemme der så stikker han en tur på bussholdeplassen for å lytte til samtalene eller bare studere ansiktene.

Det har ført til 13 fantastiske dikt der Saabye Christensen også på engelsk kommer til kjernen og får oss til å tenke en gang til på de store spørsmåla. Mye av grunnen til det er sjølsagt at Thorbjørn Harr både synger bra og vet bedre enn de fleste hvordan en tekst skal formidles for at den skal komme frem. Det skader heller ikke at det er mye jazz i formidlinga hans sjøl om han ikke er noen jazzsanger.

Når så Hartberg har skrevet musikk som kler tekstuniverset og stemma til Harr på et framifrå vis og nok en gang har alliert seg med Per Oddvar Johansen på trommer, Sjur Miljeteig på trompet, Trygve Seim på saksofoner og Jørn Øien på tangenter samt tilsatt ytterligere krydder av pianomester Jon Balke og gitarist Even Helte Hermansen, så har dette blitt både flott, sterkt og vakkert. Om jeg har glemt at Jarle Bernhoft har produsert og at den nydelige stemma til Malin Pettersen løfter et par av spora til nye steder? På ingen måte!

Harr & Hartberg gir oss herlig påfyll fra et sted der jazz møter pop, singer/songwriter-tradisjonen og….Egentlig vet jeg ikke hvor “Scar” bør plasseres, men samtidig driter jeg i det. For meg havner den i båsen god, svært god musikk. Det holder ei god stund det.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Harr & Hartberg
Scar
NXN Recordings/Naxos Norway
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg