Metheny i ny setting

Når en av mine aller største favoritter, Pat Metheny, ikke er i stand til å overaske meg lenger – tror jeg – så gjør han det til gangs.

Pat Metheny, uten gitar, sammen med Los Angeles Guitar Quartet.

Helt siden jeg møtte Pat Metheny (66). med solide røtter i Brunlanes i Vestfold, under Moldejazz i 1974, så har han plassert seg i helt i toppen av mi liste når det gjelder uttrykksfulle, unike og jeg vil også si geniale musikanter. Han har kryssa sjangergrenser ustanselig og han har aldri tillatt seg å bli værende i det samme universet for lenge – han har hele tida vært på vei. Han har vært, han er og han kommer ganske så sikkert til å bli værende en søkende musikant så lenge hjertet banker. Han er det nærmeste jazzen kommer ei popstjerne og han kunne ha hvilt komfortabelt på sine kommersielle og svært suksessrike laurbær, men det ligger heldigvis ikke for Metheny – med Gusland-slekt i Vestfold den dag i dag.

Uansett hvor Metheny har dukka opp etter at han presenterte seg som en beskjeden 12-strengers gitarist bakerst på scena i Gary Burton Quintet – der var det definitivt Mick Goodrick som var gitarsjefen den gang, så har han åpna nye dører og skapt stadig nye musikalske univers som har fascinert millioner kloden rundt.

Hva skulle bli det neste stoppestedet på platefronten for Methenys del? Jeg hadde egentlig ingen klar formening om det, men at det skulle vise seg å bli det “Road to the Sun” har blitt, hadde jeg aldri greid å høre for meg.

Her er det nemlig den klassiske komponisten og produsenten som viser oss sine fantastiske kvaliteter. Først er det en komposisjon bestående av fire satser, “Four Paths of Light”, som blir tolka av en av Methenys store favoritter innen klassisk gitarspill, Jason Vieaux. Så er det tittelkomposisjonen, i seks satser, som blir løfta frem av Los Angeles Guitar Quartet – for et kollektiv! Det hele blir avslutta med det eneste sporet der Metheny spiller sjøl – på sin enorme 42-strengers Pikasso-gitar – men det har han ikke skrevet. “Für Alina” er ført i pennene av den estiske nasjonalkomponisten Arvo Pärt – og nok en gang overrasker Metheny de fleste av oss.

Dette har altså blitt et ganske så annerledes, men nok en gang veldig flott og vakkert visittkort fra Pat Metheny. Han er i mine ører en fantastisk musiker og komponist – “Road to the Sun” er nok en bekreftelse på det. Det er bare å heise flaggene i Brunlanes igjen!

Pat Metheny
Road to the Sun
BMG Modern Recordings/Warner Music
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg