Mor Åse og sønn Emil

Familien Storløkken Åse i Trondheim må være blant de mest musikalske i kongeriket. Her kommer det to nye prov på det med mor Tone Åse og sønn Emil Storløkken Åse.

Emil Storløkken Åse, i sentrum for Phoenix, og Tone Åse sammen med Sten Sandell. Saker! Foto: Juliane Schütz

Ekteparet Ståle Storløkken og Tone Åse har spilt sentrale roller i norsk jazz, samtidsmusikk og tilliggende herligheter de seineste tiåra. Det har de heldigvis ingen planer om å slutte med. Når så sønnene Amund og Emil Storløkken Åse følger i fotspora, men definitivt nyopptråkka og originale fotspor sikkert inspirert av sine foreldre også, så sier det seg sjøl at dette firspannet med sine bumerker vil være med å prege moderne norsk musikk i lang, lang tid.

Gitarist, komponist og bandleder Emil Storløkken Åse (24) har allerede vist oss sitt store talent med sitt soloprosjekt “Electric Forest”. Det er en ganske så eksperimentell og frilynt affære, men her viser han oss ei helt annen side av seg sjøl. Sammen med barytonsaksofonist Jenny Frøysa og trommeslager August Glännestrand – alle tre flotte representanter for jazzlinja i Trondheim, blir vi tatt med på en heftig utflukt der rock er en like stor kilde til inspirasjon som jazz. Her nevnes påvirkere som Jimi Hendrix, Julian Lage, Frank Zappa og ABBA og da er det vel mulig å høre for seg en salig miks.

Det har det da også blitt blitt og du verden så tøft det låter. Noe forteller meg at sønn Emil også har hørt et kvarter eller to på pappa Ståle Storløkken og Elephant9 også – det er i slike landskap vi befinner oss, men med en solid porsjon egenart fra hver av de tre og ikke minst kollektivet.

Phoenix vil definitivt finne seg vel hjemme både på jazz- og rockeklubber. Her er det få grenser, masse dynamikk og heftig samspill. Beintøft er det!

Tone Åse har et klassisk fundament for sin musikkanskuelse. Etter hvert har samtidsmusikk, unik vokalmusikk med blant annet Trondheim Voices og frie ekskursjoner også funnet sin plass i hennes uttrykk.

Her møter vi henne i et fritt improvisert landskap med den langt framskredne svenske pianisten, og her også stemmeskulptøren, Sten Sandell. Noe forteller meg at Åse har lytta på og latt seg inspirere kraftig av Sidsel Endresen sine ekskursjoner de seineste tiåra. Sjølsagt er det komplett umulig å kopiere Endresen og det prøver da heller ikke Åse på noen som helst måte.

Sammen med Sandell føres det unike samtaler som ingen har hørt maken til tidligere og heller ikke vil høre maken til seinere. Dette er så avgjort en der og da-opplevelse – en svært spennende og unik sådan.

Dette er to strålende tilstandsrapporter – fysisk kun utgitt på vinyl – fra to blad Storløkken Åse. Jeg venter allerede i spenning på neste runde – kanskje er det Amund og Ståle som står for den?

Phoenix
«Under the Sun»
Sonic Transmissions Records/Musikkoperatørene
Tone Åse & Sten Sandell
«Voices in Bedtween Voices»
Sonic Transmissions Records/Musikkoperatørene

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg