Mørkt og lyst – herlig og flott

Britt-Synnøve Johansen overrasker mange med ei herlig og livsbejaende plate. Egentlig burde vi ikke bli så veldig overraska faktisk.

Britt-Synnøve Johansen imponerer. Foto: Marie von Krogh

Britt-Synnøve Johansen? Ei klokke eller to ringer sikkert hos flere enn meg når navnet nevnes, men hvor var det nå? For den store hop så er det slik at vi må tilbake til 1989 da Britt-Synnøve Johansen (52), en ukjent 18-åring fra Karmøy ved Haugesund, gikk bort og vant Grand Prix. Sjølvaste Grand Prix!

Til tross for at talentet var voldsomt og åpenbart, så blei det aldri noen stor nasjonal karriere på Johansen, men i nærområdet som etter hvert fikk Stavanger som base, så har hun skapt seg ei flott karriere og “Mørk salong” forteller oss at hun så absolutt fortjener mye oppmerksomhet – langt utenfor Rogalands grenser.

Jeg lurer seriøst på hva det er med Stavanger og usedvanlig dyktige vokalister i grenselandene som også Britt-Synnøve Johansen befinner seg i. Eva Bjerga Haugen og Randi Tytingvåg er to andre som løfter det flotte miljøet i den vakre byen opp til det aller øverste sjiktet i kongeriket.

Jeg har lest meg til at Johansen har sunget mye Piaf de seineste tiåra. Det overrasker på ingen måte når jeg hører “Mørk salong” – sjøl om materialet er originalt. Johansen har skrevet tekstene, som blir framført på uforfalska Karmøy-dialekt og med Piaf r-er som klinger nydelig, og med musikk skrevet av Ragnvald Wernøe.

Melankoli, varme, lys, inderlighet, om å ta sjansen når den byr seg – ikke utsette avgjørelsene. Det er nå som gjelder. Med masse dynamikk og drama i stemma formidler Johansen tekstuniverset sitt tonesatt på et flott fransk chanson-vis med impulser av Django Reinhardts jazzverden av Wernøe. Jeg tror på henne – det er et gedigent kompliment i mi bok.

Et høykompetent band, Salongorkesteret, med Bendik Andersson på trommer, Magnus Røed Haugland på bass, Vidar Kenneth Johansen på klarinett og bassklarinett, Bjarte Mo på fiolin, Rasmus Solem på piano, Allan Vigre på gitar og andre strengeinstrumenter samt Sebastian Gruchot som gjest på fiolin, er det perfekte reisefølget for Britt-Synnøve Johansen.

Det betyr med andre ord at “Mørk salong” er et mørkt-lyst visittkort som egner utmerket til å ta med seg videre inn i høsten, i vinteren, våren, sommeren og….

Britt Synnøve Johansen
«Mørk salong»
Balder/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg