Da Bangkok Lingo kom med debuten sin for fire år siden, skrev jeg at framtida var her. Når de har kalt oppfølgeren “Tomorrow´s Finally Here”. Det er bare å istemme.
Det var noe friskt og nytt over Bangkok Lingo da de inntok scena og viste seg fram i 2019. Med en heftig pandemi i perioden etter, har det akkordfrie universet likevel tatt nye steg og våren 2021 gikk de i studio i Bergen i forbindelse med en konsert under Nattjazz.
Som på første runde så består bandet fortsatt av perkusjonist Ivar Myrset Asheim, trommeslager Henrik Håland, bassist Olav Imerslund, trompeter Lyder Øvreås Røed, som også spiller flygelhorn og gitar på et par spor, og tenorsaksofonist Lauritz Skeidsvoll som også dobler på sopran- og barytonsaksofon på et par av låtene. På grunn av pandemien kunne ikke Myrset Asheim forlate sin nåværende hjemby København da innspillinga og konserten skulle gå av stabelen, men Snorre Bjerck steppa inn på kort varsel og har gjort en framifrå perkejobb.
Lagoppstillinga forteller oss at vi har med noen av den oppvoksende jazzslekts fremste menn å gjøre. Håland og Øvreås Røed har delt broderlig på skrivejobben og de har åpenbart mange av de samme idealene felles. Her det spor av både 60-talls jazz, swing og særs groooovete verdensmusikk. Til sammen har det blitt en gumbo Bangkok Lingo er helt aleine om.
Noe av musikken er nedpå og søkende, mens noe, blant annet avslutningssporet “Milk and Blood” tar av slik at det kan være vanskelig å holde seg sittende. Tøft og originalt er det hele veien – Bangkok Lingo har tatt flotte steg siden debuten og er garantert et band som har mye å by på live.
«Tomorrow´s Finally Here»
NXN Recordings/Naxos Norway