Hvis du tror du vet hvem Tor Einar Bekken er som musiker, så må du tro om igjen. Med sin sekstrengers gitar viser han oss nok ei ny side.
Tor Einar Bekken (58) har vært og er en sentral skikkelse i det norske blues-miljøet. Hans pianospill har fascinert mange i inn- og utland med sitt livsbejaende uttrykk med spor fra boogie woogie, stride, jazz, blues, cajun og sikkert mye mer også. Folkemusikk har også vært en stadig viktigere ingrediens i Bekkens uttrykk og univers. I 2019 blei han også tildelt den høythengende bluesprisen på Notodden Bluesfestival.
Pianoet har vært instrumentet Bekken, også kjent som Dr Bekken, har gjort til sitt varemerke. Det har i mange år i alle fall vært ukjent for den gemene hop at Bekken også har vært en mer enn habil gitarist, men utstyrt med sin finske Landola C-25 med nylonstrenger, kjøpt på auksjon på nettet for nesten ikke no´, så forteller han oss at han langt i fra er noen novise med gitar heller.
Bekken er en usedvanlig produktiv herre. Han spyr ut cder, kassetter og digitale innspillinger omtrent som vi normale spiser brødskiver. Nå er det en digital/kassett-utgivelse det dreier seg om og det er altså gitaristen Bekken som stiller til start.
Det han serverer oss er to frie improvisasjoner på til sammen vel 27 minutter. Jovisst er det impro, men melodikeren Bekken fornekter seg ikke uansett og sjøl om han hevder at det er et Derek Bailey-filter på musikken, så står Bekken også her svært så godt på egne bein.
Det er jo langt i fra første gang han møter opp med gitar, men likevel er dette ei ganske så ny side av Bekken for min del. Her er det ikke noe miksing, mastering eller redigering involvert – what you hear is what you get. Det er en fin lyd i den finske vennen til Bekken og han fascinerer nok en gang med sin ustoppelige skapertrang- og evne.
En kuriositet, sier han sjøl om denne utgivelsen. Ja vel, men det er definitivt en spennende og morsom sådan.
«Solo Guitar»
DrB Records/[email protected]