Musikalsk galleri

ACT-sjef Siggi Loch digger både jazz og bildekunst. Med serien Gallery Concerts løfter han frem begge deler og den mer enn lovende duoen Jakob Manz og Johanna Summer får æren av å åpne ballet.

Johanna Summer og Jakob Manz – usedvanlig lovende tysk duo.

Helt siden Loch etablerte ACT for 30 år siden, har hans fascinasjon for jazz og bildekunst vært tydelig. Loch har hele tida også vært en ivrig kunstsamler og mange av hans egne bilder har prega coverne på ACT-utgivelsene.

Hans store kunstsamling har også ført til at han har åpna sitt eget ACT Gallery i Berlin. Etter hvert har galleriet også vært stedet for private intimkonserter kjent for de innvidde som Gallery Concerts. Denne utgivelsen er den første som har blitt et større publikum til del og holder de følgende det samme nivået, så er det mye å glede seg til fremover.

Den 20 år unge altsaksofonisten Jakob Manz, som også spiller blokkfløyte på ei av låtene, og den 26 år unge pianisten Johanna Summer, er begge regna som noen av de største talentene på den tyske scena på svært lang tid. Det er det mulig å begripe og vel så det.

Med et repertoar bestående av Esbjörn Svenssons “The Return of Mohammed”, standardlåta “Someday My Prince Will Come”, Pat Methenys “Always and Forever”, Sidney Bechets “Si Tu Vois Ma Mère” samt tre Manz-komposisjoner, blir vi tatt med på ei intim, nedpå og samtidig virtuos duoreise der modenheten langt overgår de få åra de har tilbragt på Tellus.

Jakob Manz og Johanna Summer viser oss klart og tydelig og med masse empati at de er to stemmer, både hver for seg og sammen, som vi vil få svært mye glede av i åra som kommer.

Jakob Manz & Johanna Summer
«The Gallery Concerts 1»
ACT/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg