Den danske sekstetten The Counterfictionals har skapt unike musikalske landskap basert på sine filmatiske inspirasjonskilder.

Musikk for meg skal veldig gjerne snakke til den stemninga jeg er i eller ønske å komme til. Kjærlighet, lengsel og sorg er stadig tilbakevendende “steder” for de fleste av oss på forskjellige stadier i livet og for meg er musikk ofte ei krykke til enten å forsterke eller bearbeide det som måtte være der i livet til enhver tid.
Etter å ha mottatt et tragisk budskap nylig, så kjenner jeg på behov for musikalsk trøst. The Counterfictionals, bestående av Henriette Groth på bratsj, klarinett og piano, Bjørn Heebøl på trommer, Maja Romm på gitar, bandleder og komponist Kristoffer Rosing-Schow på theremin, saksofoner, klarinetter og mange andre instrumenter, Tove
Sørensen på bass og Jeppe Zacho på klarinetter og saksofon, sørger for akkurat den musikken jeg trenger både til ettertanke og trøst.
Filmatisk
De som elsker filmene til David Lynch, Jane Campion, Sergio Leone, Wes Anderson og A24-universet, vil definitivt kjenne seg igjen her. De fem låtene har nemlig Rosing-Schow i stor grad henta direkte inspirasjon til fra deres univers og her strømmer det musikalsk godhet mot oss blant annet direkte henta fra kjærlighetshistoria til “Fargo” som Coen-brødrene skapte.
“Being John Malkovich” og “Twin Peaks” er også flotte og sterke fundament for disse sterke, vakre, ettertenksomme og ofte melankolske musikalske ekskursjonene som musikantene med røtter i jazz, rock og teatermusikk har skapt sammen. Bandet, som har holdt sammen siden slutten av 10-tallet, og som var nominert til årets jazzalbum i Danmark i 2019 med debuten “No Hay Banda”, utfordrer og utfyller hverandre på et vakkert og inderlig vis.
The Counterfictionals har skapt musikk som gjør noe med meg – noe godt og viktig.

«An Incomplete Encyclopedia Of Gentle Emotions»
Zack´s MUSIC/counterfictionals.dk

