Mye Meer fra Hamar

Det er fem år siden jeg fikk møte bandet Meer fra Hamar. Det var intet mindre enn svært hyggelig og oppfølgeren bekrefter at førsteinntrykket ikke var noen tilfeldighet.

Meer – tøff, ambisiøs og hip popmusikk.

Ikonet Duke Ellington har jeg aldri hatt noe spesielt mot – verken musikalsk eller for hans mange betraktninger. Han uttalte for eksempel at det kun finnes to typer musikk – god og dårlig. Jeg støtter han fullt og helt på det og grunnen til at jeg henter det fram denne gangen er at den typen musikk åttemanns/kvinners bandet Meer fra Hamar gir oss, ikke er den jeg tilbringer mest tid sammen med. Likevel er det slik at inspirert og oppmuntra av møtet med debutalbumet “Meer” fra 2016, så var det med store forventninger “Playing House” blei introdusert for høyttalerne og mottakerapparatet mitt.

Med elleve låter som alle er kollektivt unnfanga både når det gjelder tekst og musikk, så forteller Meer oss at de er et ganske så spesielt kollektiv. Med si helt spesielle besetning med søsknene Johanne-Margrethe og Knut Kippersund Nesdal på vokal, Ingvild Nordstoga Eide på bratsj, Ole Gjøstøl på tangenter, Mats Lillehaug på trommer, Åsa Ree på fiolin og perkusjon, Morten Strypet på elbass og Eivind Strømstad på gitarer, tangenter og programmering – samt at alle bidrar på vokal i tillegg – så mer enn antyder det at vi blir invitert inn i en lydverden med ganske voldsomme dimensjoner.

Det Meer gir oss er stort, gjennomtenkt og gjennomført. Noe forteller meg at helt siden den spede begynnelse i 2008, så har bandet som etter hvert har blitt et stort og helt særegent kollektiv, hatt ei helt klar retning og musikalsk visjon. Her er det ikke mye minimalisme involvert, men likevel mye dynamikk som gjør at det hele tida er solid med musikalsk spenning i uttrykket.

Når så stemmene til The Kippersund Nesdals er både sterke og kler hverandre på et framifrå vis, så blir dette melodiske universet med impulser fra progrock, symfonisk orkestral pop og sikkert litt klassisk- og jazzkrydder også, fronta på best mulig måte.

Jeg ba om meer for fem år siden og nå er mine bønner hørt. Meer var veldig bra den gangen – nå er de bortimot strålende.

Meer
Playing House
Karisma Records/karismarecords.no
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg