Norsk indie på sitt beste

Duoen Misty Coast har sitt utgangspunkt i det spennende alternative popmiljøet i Bergen. Her gir de oss en vakker og inderlig tilstandsrapport.

Misty Coast – strålende og høyst personlig indiemusikk.

Til tross for at duoen – på alle slags vis – Linn Frøkedal og Richard Myklebust har bytta ut Bergen med Torshov i Oslo, der “Nevereverending” også i stor grad er spilt inn rundt middagsbordet, så er spora og inspirasjonen fra Bergen fortsatt tydelig tilstede. Hvordan kan det ikke være det når Matias Tellez er produsent?

Nytt for meg

Det er ingen mild overdrivelse å hevde at det ikke er i slike musikalske landskap som Misty Coast skaper at jeg oppholder meg det meste av tida. Likevel synes jeg det er herlig å finne påfyll fra slike kilder også fra tid til annen.

Siden 2017 har Misty Coast gitt ut tre skiver før “Nevereverending” – bare tittelen tiltaler meg og gjør meg ekstra nysgjerrig – så dagens lys i høst. For min del er det det aller første møtet med dette universet og det tar ikke lang tid før jeg blir fascinert og vel så det.

Luftig og nostalgisk

Frøkedal og Myklebust har skrevet alt av tekst og musikk og at de to “snakker” godt sammen er det lett å slå fast. Begge spiller en rekke instrumenter og begge synger, men det er så avgjort Frøkedals luftige og høyst personlige stemme som bærer det hele.

De ti låtene, servert på vakker hvit vinyl, er melodiøs pop/rock av den tidløse sorten. Den tunge Bergensduoen Tellez og Jørgen Træen på master og mix i tillegg til produsentjobben, har sørga for et flott lydbilde med akkurat nok krydder til at alt som skal løftes frem både vokalt og instrumentalt får den plassen den fortjener.

Snakker sammen

Det er så åpenbart at Frøkedal og Myklebust snakker det samme språket. Det er utvikla over tid og er fullt av substans. De får også strålende musikalsk assistanse fra blant andre trommeslager Kim Åge Furuhaug og til sammen har de skapt et nydelig musikalsk univers det er veldig hyggelig å tilbringe kvalitetstid i.

 

Misty Coast
«Nevereverending»
Fysisk Format/tigernet.no
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg