Noe av det aller mest spennende og morsomme med å omtale plater er når det dukker opp nye navn – spesielt norske. Thomas Bergsten hører hjemme i den kategorien.
Jeg bryter sammen, om ikke i krampegråt, så i alle fall i lett hulken, og tilstår at jeg ikke kjenner til Thomas Bergsten (38) sitt kunstnerskap før disse to fonogrammene fant veien til postkassa mi og videre til pop-anlegget.
Jeg har skjønt at vi har med en skikkelig multikunstner å gjøre: performancekunst, lydinstallasjoner, billedkunst, teater og musikk – Bergsten har vært der eller er der. Og ikke minst musikk, må vite.
I år har det ført til ikke mindre enn fire plateutgivelser og to av dem har altså kommet min vei. Sjøl om det musikalske uttrykket er delvis forskjellig, så er det mange fellestrekk også.
Thomas Bergsten (38) trakterer alt fra gitar til sigarboks-harpe og er ellers en lydmanipulator og postprodusent som tar musikken veier på et vis Teo Macero gjorde med Miles Davis´ musikk på slutten av 60-tallet. Hvis noen får tanker om “Bitches Brew” nå, så er det helt korrekt.
All musikken her er henta ut av åtte timer med opptak gjort i løpet av to dager – type la tapen rulle. Bergsten kaller utgangspunktene en blanding av fri improvisasjon, skjult komposisjon, post-komposisjon og tradisjonell komposisjon – det får nesten bli opp til enhver hva som er hva.
Sammen med sjelsfrendene Tore Ljøkelsøy (trommer, perkusjon og hardingfele), Arnfinn Langesæter (saksofon, fløyte og perkusjon), Jakob Eri Myhre (trompet, elpiano, perkusjon og effekter), Simen Wie (bass og perkusjon), Øyvind Heilo (elpiano og perkusjon) samt Bjørn Klakegg som gjest på gitar på ett spor og Kristine Marie Aasvang på vokal på to spor, så tar Bergsten oss med til steder der de færreste av oss har vært tidligere.
Musikken befinner seg i en rekke grenseland og som Miles, så henter også Bergsten like gjerne impulser fra rock, jazz og impro.
Alt er ikke like spennende og retningsvisende, men det er mye her som vekker interessen og holder på den – gang etter gang.
Thomas Bergsten har på første forsøk fortalt meg at han er en uredd, søkende og kompromissløs musikant jeg gleder meg til å følge fremover.
«Ganjibiri»
Shhpuma/Clean Feed Records/Musikkoperatørene
«Thomas Bergsten´s Kosmos»
Apollon Records/Border Music