Nydelig atmosfære

Tre av dronning Margrethes aller beste, tydeligste og mest distinkte stemmer har satt hverandre stevne på et vis som ikke kommer til å bli glemt på svært lang tid.

Strands-trioen fra innspillinga i København.

Det bør vel ikke komme som noen bombe på de som har fulgt mine skriverier de seinest tiåra at jeg er en smule begeistra for ECM-estetikken. Manfred Eicher & Co har skapt et unikt lyd- og musikkunivers siden starten for vel 50 år siden. Et par saker har likevel overraska meg opp gjennom: hvorfor har det blitt så få liveinnspillinger og hvorfor har det gått så lang tid mellom hver gang trompetmaestro Palle Mikkelborg (82) har fått vist sitt unike uttrykk på labelen?

Endelig

Jeg føler meg ikke trygg på at jeg får svar på disse undringene noen gang, men med “Strands”, innspilt på konsert i Danmark Radios nydelige ganske så nye Koncerthuset i februar i år, så får vi altså både i pose og sekk. Mikkelborg i møte med gitarist Jakob Bro (45) og perkusjonist Marilyn Mazur (68) byr på et tre-generasjonsmøte av typen tidløst og der samtalene er av typen som sørger for at jeg sitter lengst fremme på stolsetet for ikke å gå glipp av noe som helst.

Nytt samarbeid

For meg er denne trioen en ny konstellasjon – et møte mellom tre storheter som ikke nødvendigvis blir tregangen eller vel så det av den grunn. Men med et repertoar i stor grad skrevet av Bro så blir vi møtt av tre giganter som kun er på plass for å gi samtalene og musikken noe mer – ingen av dem er der for sin egen del og for sitt eget ego.

Her møter vi tre unike stemmer i et ganske så nedstemt og ettertenksomt landskap og univers. Her blir det ikke spilt en eneste unødvendig eller overflødig tone – alt er der for helhetens skyld og for en helhet det har blitt.

Palle Mikkelborg, Jakob Bro og Marilyn Mazur tar oss med på en musikalsk utflukt som tar bolig i kropp, sjel og sinn og som gir tanken luft. Det gjør godt det.

Palle Mikkelborg/Jakob Bro/Marilyn Mazur
«Strands»
ECM/naxos.se
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg