De to tyskerne, vibrafonisten Christopher Dell og trommeslageren Christian Lillinger, og den danske bassisten Jonas Westergaard, har funnet hverandre i et usedvanlig spennende og originalt univers.
“Beats” er denne høyst unike trioens tredje utgivelse. Likevel er det mitt første møte med disse herrene som kollektiv, men jeg har truffet flere av dem i andre sammenhenger. Det tar uansett bare noen sekunder å skjønne at dette er en enhet som har helt spesielle musikalske tanker og ditto evner til å sette dem ut i livet.
Vi har med tre særdeles langt framskredne improvisatorer å gjøre. Samtidig som jazzbakrgrunnen er solid og tung, så er alle sammen også svært opptatt av samtidsmusikk – type Webern og Boulez.
Dette har de på et høyst unikt og fascinerende vis makta å kombinere i løpet av disse vel 34 minuttene som består av 13 konfigurasjoner. Alt er spilt inn som helhet, men i postproduksjonen er altså “låtene” delt opp i 13 deler.
Rytmisk, melodisk og når det gjelder beat – det sier seg nesten sjøl – så er dette både særdeles komplekst, men samtidig lettfattelig – hvis man åpner sansene og virkelig går inn i de musikalske foredragene med full konsentrasjon.
Omslagshefteteksten, som er ypperlig skrevet av journalisten Ulrich Stock, lar oss få bli med gjennom forberedelsene og innspillinga og gir oss en ytterligere dimensjon til hvordan det er tenkt og hvordan musikken har blitt akkurat så unik som den har blitt.
Her møter vi tre usedvanlig lyttende musikanter som reagerer på de minste vink og som aldri føler noe behov for å dominere lydbildet på bekostning av de andre. Dette er på alle vis et kollektiv som vil den samme veien – en vei de er helt aleine om.