Over alle grenser

Den fransk-algeriske vokalisten og cellisten Nesrine er et helt nytt navn for meg.  Hun åpner opp en rekke nye dører.

Nesrine lager grenseløs musikk.

Jeg har sagt det før og kommer sikkert til å gjenta det flere gager: et av de største privilegiene ved å få anledning til å skrive om musikk, er at jeg får stifte bekjentskap med musikere og musikk jeg ellers høyst sannsynlig ville gått glipp av.

Nesrine Belmokh, som til tross for sine fransk-algeriske røtter er bosatt i Spania, tilhører den kategorien og jeg benytter like godt anledninga til å dukke ned i overskuddsbunka der debuten hennes fra 2018 har blitt liggende uberørt av menneskehender- og ører.

Nesrine er blant dem som åpenbart har talenter både i den ene og andre retning. Hun har ei flott og uttrykksfull stemme og synger gjerne på både arabisk, engelsk og fransk. Med sin klassiske utdannelse så spiller hun også cello på et framifrå vis.

Når hun så har skrevet mye av musikken og mange av tekstene sjøl og beveger seg sømløst mellom verdensmusikk fra dalstrøka rundt Middelhavet, jazz og pop, så sier det seg sjøl at det er et unikt musikalsk brygg vi får smake på. Fint reisefølge med gitar, perkusjon, bass/moog og bakgrunnsvokalhjelp, sørger for at dette har blitt et fascinerende og personlig møte.

Men debuten kom altså for to år siden og det i en ganske så annen setting enn på “Nesrine”. Med trioen NES blir vi møtt av tre språk, tre instrumenter og tre artister, men med bare én musikalsk identitet.

Sammen med den spanske perkusjonisten David Gadea og den franske cellisten og vokalisten Matthieu Saglio, skaper Nesrine Belmokh, som har skrevet musikken sammen med Saglio, et spennende og veldig personlig lite univers.

Musikken er suggererende og totalt annerledes og nok en gang med grenseoverskridende impulser. Nesrine og NES har endelig kommet opp til min overflate. Jeg lover at jeg kommer til å bli en fast følgesvenn i platene som kommer.

PS Stadig færre dager igjen før Trump går frivillig eller blir geleida ut av Det hvite hus, men galskapen er tydeligvis på ingen måte over. Hold fast!

Nesrine
Nesrine
ACT/Musikkoperatørene
NES
Ahlam
ACT/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg