På egen hånd

Perkusjonisten Kjell Tore Innervik tar for seg ikoniske verk av to av samtidsmusikkens giganter. Spennende og originalt.

Kjell Tore Innervik gjør spennende tolkninger mutters aleine.

Innervik (44), opprinnelig fra Narvik, er en klassisk perkusjonist som på ingen måte har valgt den letteste veien. Han har derimot valgt å utfordre både seg sjøl og oss og det gjør han på et framifrå vis med denne soloskiva.

Det vi blir servert her er to versjoner av den greske komponisten Iannis Xenakis´ «Psappha» og en runde med den amerikanske komponisten Morton Feldmans «The King of Denmark».

Innervik har åpenbart satt seg meget godt inn i partiturene og i tillegg har han satt sammen sitt arsenal av perkusjonsinstrumenter etter eget hode – komponistene har ikke lagt noen føringer når det gjelder hva det skal spilles på.

Dette er et univers jeg ikke kjenner spesielt godt til, men Innerviks måte å tolke disse to ganske så forskjellige verkene på fascinerer veldig. Der Xenakis tildels er voldsom i uttrykket, er Feldman mye mer ettertenksom og nedpå og Innervik trives åpenbart i begge «verdener». Innerviks voldsomme oversikt, dynamiske mesterskap og virtuositet gjør dette til en spennende og fascinerende ekskursjon.

Når så Morten Lindberg plukker fram sine helt spesielle evner som lydmaker og vi får ei meget fin innføring i alt om denne innspillinga i den omfattende og pedagogiske coverhefteteksten, så har «Utopias» blitt et visittkort mange også langt utenfor samtidsmusikk-menigheta kan glede seg over.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Kjell Tore Innervik
Utopias – Radical Interpretations of Iconic Works for Percussion
2L/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg