Den unike stemma

I løpet av sin 30-årige karriere har svenske Lina Nyberg i stadig større grad fremstått som ei totalt kompromissløs og ustanselig spennende stemme. Her kommer det to veldig gode eksempler på det.

Lina Nyberg er en strålende formidler – både med storband og eget band.

I 1993 platedebuterte Lina Nyberg (53) med “Close”. Nå avslutter den glitrende vokalisten sitt 23. album med akkurat komposisjonen som fikk navnet “Close”, men nå sammen med det langt framskredne storbandet Bohuslän Big Band med sete i Vara, ikke langt fra Göteborg. I løpet av disse 30 årene har Nyberg vunnet en svensk Grammy, Sveriges Radios jazzpris, Lars Gullin-prisen og Svenska Akademiens jazzmusikk-pris. Lina Nyberg blir med andre ord høyt verdsatt.

I forbindelse med jubileet blei Nyberg invitert av BBB – for enkelhets skyld – til å skrive et bestillingsverk. Hun skulle enkelt og greit være en såkalt Composer in Residence.

Verket består av sju deler og framstår som en suite som er satt sammen som en type Broadway-musikal. Hver låt er en hyllest til en komponist eller musiker som har betydd mye for Nyberg gjennom hennes karriere og navnene sier også mye om hvem og hvor Nyberg er musikalsk.

Gugge Hedrenius, som Nyberg dansa til i Stockholm på 80-tallet, John Taylor, Norma Winstone, Örjan Fahlström, Jan Johansson, Carmen McRae, Lennart Åberg, Elis Regina og Milton Nascimento er de store musikalske personlighetene Nyberg hyller gjennom ord og toner.

Og hvilken komponist Lina Nyberg også viser seg å være. Hun har skapt original storbandmusikk som kler hennes visjoner på et strålende vis og som også kler hennes stemme og uttrykk like bra. Når så BBB igjen forteller oss at de er et profesjonelt storband av meget høy internasjonal klasse, så har dette blitt en 30-års markering av ypperste merke.

Dette er også en god anledning til å gjøre opp for en av mine mange unnlatelsessynder. For et år siden kom nemlig Nyberg og hennes faste band bestående av Peter Danemo på trommer, Josef Kallerdahl på bass, Cecilia Persson på piano og David Stackenäs på gitar med hennes plate nummer 22. Den har blitt liggende alt for lenge til marinering i hylla, men jeg kan love at den har tålt marinaden på best mulig vis.

Midt under pandemi-perioden der det meste stengte ned, ikke minst for musikere og kulturarbeidere, ba Nyberg sine bandmedlemmer om å gi henne noen stikkord om alle årets måneder.

Rundt innspillene hun fikk skrev Nyberg tekster og låter og bortsett fra mars har alle fått flotte låter pluss at “April in Paris” og “September” har blitt henta inn fra standardskatten og tolka på sedvanlig personlig vis.

Omgitt av noen av Sveriges aller fremste jazzister viser Nyberg oss nok en gang hvilken eminent formidler og vokalist hun er. Og her er det altså snakk om å få både i pose og sekk – og jeg har fått ordna opp med dårlig samvittighet i samme slengen. Kinderegg der altså!

Lina Nyberg & Bohuslän Big Band
«The World´s a Stage»
Prophone Records/Naxos Norway
Lina Nyberg Band
«Anniverse»
Hoob Records/Border Music

Viktig og vakkert

Den iranske vokalisten Mahsa Vahdat og koret SKRUK har skapt musikk som skulle vise seg å bli enda viktigere enn det de så for seg da de inntok Volda kyrkje.

Ellen Bødtker, Per Oddvar Hilder og Mahsa Vahdat – tre av de sentrale skikkelsene som skapte dette viktige verket. Foto: Alf Christian Hvidsteen

Planlegginga og innspillinga av dette prosjektet hadde vart lenge og var også i mål før den 18. september i fjor da Mahsa Amini blei drept av moralpolitiet i Iran. Med den grusomme hendelsen som bakteppe fikk “Braids of Innocence” en enda viktigere funksjon enn den var tiltenkt i utgangspunktet.

Mahsa Vahdat har vist ved en rekke anledninger og innspillinger på KKV at hun både er og har ei fantastisk stemme. Til tross for at hun synger på farsi, så “skjønner” vi hvert eneste ord. Hun kommer gjennom som Mari Boine gjør det på samisk og de som ikke blir berørt av Vahdats budskap bør søke hjelp hos spesialister.

Mahsa Vahdat – for ei stemme, for en styrke. Foto: Alf Christian Hvidsteen

Sammen med Atabak Elyasi har Vahdat skrevet det meste av både tekster og melodier og Mister KKV, Erik Hillestad, har oversatt tekstene til engelsk for koret.

Fra innspillinga i Volda kyrkje. Foto: Alf Christian Hvidsteen

Når så det flotte og ustoppelige koret SKRUK under ledelse av like ustoppelige Per Oddvar Hildre, og med harpisten Elle Bødtker som et viktig omdreiningspunkt, kler musikken, budskapet og uttrykket til Vahdat på best mulig og empatisk vis, så har dette blitt et verk som forhåpentligvis både er og kan bli et viktig “våpen” for iranske kvinners kamp for frihet. Måten Alf Christian Hvidsteen har lydfesta det på er også med på å gjøre dette til en minneverdig opplevelse.

Mahsa Vahdat & SKRUK
«Brands of Innocence»
Kirkelig Kulturverksted/Musikkoperatørene

Vakkert, nedpå og personlig

Den danske pianotrioen Little North har passert under min radar til nå. Det skal det definitivt bli en slutt på.

Little North har noe inderlig å by på.

Sjøl om “Wide Open” er Little Norths femte album siden de debuterte i 2016, så har jeg altså greid kunststykket ikke å få høre hva pianisten Benjamin Nørholm Jacobsen, trommeslageren Lasse Jacobsen og bassisten Martin Brunbjerg Rasmussen har holdt på med. Rimelig mye forteller meg at jeg har en jobb å gjøre med å sjekke ut hva som har skjedd frem til “Wide Open”.

De tre herrene er alle rundt 30 år og har så avgjort gjort en grundig jobb med å finne ut hva som har skjedd, spesielt i den nordiske jazzhistoria, på veien frem til hvor de er nå. Referanser som Jan Johansson, Esbjörn Svensson Trio og Niels-Henning Ørsted Pedersen nevnes mer enn gjerne og da aner de oppvakte hvor vi skal.

Vi har med tre musikere som kjenner hverandre godt, og som åpenbart stoler på hverandre, å gjøre. Tittelen “Wide Open” mer enn antyder hva som er ambisjonen her og i tillegg til tre korte improvisasjoner unnfanga der og da, blir vi servert åtte komposisjoner som trioen har skapt i fellesskap.

De tre er alle lyttere på høyt nivå som gir både seg sjøl, hverandre, oss og musikken god tid til å la den vokse og få etablere seg hos oss som er så heldige å kunne få nyte den i fulle drag.

Vi blir invitert inn i et vakkert klangunivers som passer både påskehøytida og sikkert også resten av året perfekt. Little North har kommet for å bli hos meg og jeg gleder meg til å gå tilbake i trioens liv.

Little North
«Wilde Open»
April Records/aprilrecords.com

Tøft på tvers av mangt og mye

Treverket er en septett fra det spennende unge jazzmiljøet i Bergen som gir oss en livsbejaende musikalsk gumbo med inspirasjon fra en rekke sjangre. Det låter både annerledes og forfriskende.

Treverket – tett på scena og tett i salen.

Som nevnt en rekke ganger de siste tiåra så virker det som om tilstrømminga av nye jazztalent er ustoppelig i kongeriket. Ingenting er hyggeligere enn det – i alle fall for oss som tilbringer mye tid i disse landskapene. Nå melder den herlige kohorten Treverket seg på med full styrke og det med et akustisk univers, med nogo attåt, og med en livsbejaende beskjed vi mer enn gjerne ønsker velkommen til bords – eller rettere sagt scene.

Gitarist Mathias Marstrander, som har imponert i band som Marstrander Trio, A Northern Code og Datadyr, trakterer her også pedal steel, banjo, perkusjon, synth – og litt til, og trommeslager og perkusjonist Martin Hjetland, møttes på jazz-førskolen Sund allerede i 2012. Fem år seinere krysset veien til de to hverandre igjen – denne gangen i Bergen og de visste umiddelbart at frøet som blei sådd på Sund måtte få ny næring.

Det har ført til at de to har skrevet låtene hver for seg og etter hvert bearbeida dem slik at de er usikre på hvem som bragte den første ideen til bordet! Uansett så har det ført et herlig melodiøst smorgasbord, som amerikanerne sier, der jazz er hovedingrediensen, men krydder fra country, bluegrass, poprock og impro har ført til en usedvanlig velsmakende gumbo.

Med seg har de to sjelsfrender som åpenbart vil den samme veien som de sjøl: bassist – både med og uten strøm – Øystein Høynes, tangentør Gard Hvammen, saksofonistene Jonas Flemsæter Hamre og Aksel Røed og trompeteren Andreas Hatzikiriakidis. Både solistisk og kollektivt holder alle sju høyt nivå og mye forteller meg at Treverket lett kan være en fest live.

“Tapte sjelers dal” er et herlig første møte med Treverket – for et navn forresten – og noe, nei mye, sier meg at vi skal få mye glede av disse herrene i tiåra som kommer.

Treverket
«Tapte sjelers dal»
Eget Selskap/tigernet.no

Herlig og nedpå

Eik Trio, bestående av Ole Fredrik Norbye, Elisabeth Karsten og John Børge Askeland, er nok et nytt bekjentskap for flere enn meg. Påska er ei utmerka tid til å bli bedre kjent med dem og det skader heller ikke at blant andre Bendik Hofseth og Nils Petter Molvær er blant gjestene.

Eik Trio gir oss noe vakkert og inderlig. Foto: Hildegunn Bernsen

Du skal ha stått tidlig opp om morran hvis du har stålkontroll på pianisten Ole Fredrik Norbye, vokalisten Elisabeth Karsten og bassisten John Børge Askeland. Sjøl om jeg står rimelig tidlig opp, så er dette ganske så ubeskrevne blad for meg også, men jeg hører med blant dem som synes det er spennende å dykke ned i nye konstellasjoner med nye stemmer. Slik er det så avgjort denne gangen også.

Dette trommeløse universet tar for seg ti kjente låter som en Frank Sinatra blant annet har gjort udødelige. Norbye har arrangert stoffet slik at vi får anledning til å synke ned i det og veldig ofte få gitt det en ny dimensjon. Ikke lett med låter som “Fly Me to the Moon”, “For Once in My Life”, “I´ve Got You Under My Skin” og “My Way” som er gjort en million ganger.

De tre eikene stortrives åpenbart sammen – her er det mye empati både av musikalsk og personlig karakter. Karsten har ingen stor stemme, men jeg tror på henne – det er en flott ekthet over uttrykket hennes og Askeland, med en stor og varm tone i bassen sin, og Norbye kler henne strålende.

Når så sjølvaste Bendik Hofseth med sin tenorsaksofon, på tre av spora, Nils Petter Molvær, nok en sjølvaste, med sin trompet på et spor, og Heine Bugge, mest kjent som Kleine Heine sammen med Polka Bjørn, på trekkspill på “For Once in My Life”, viser oss hvilken eminent jazzmusiker han er også, så har krydderet blitt akkurat så bra og så eksklusivt som man kunne ønske seg.

“Trust” er navnet på dette visittkortet og at de tre virkelig stoler på hverandre er tydelig fra første til siste tone. Skulle behovet for noe vakkert og nedpå være tilstede i påska – eller når som helst ellers – så er absolutt Eik Trio noe å søke assistanse hos.

Eik Trio
«Trust»
Losen Records/MusikkLosen

Sivle lever!

Med utgangspunkt i det unike tekstuniverset til Per Sivle forteller jazzistene i Significant Time at lyrikken hans har noe å fortelle oss i dag også. Vi snakker tidløs lyrikk i svært spennende tolkninger.

Significant Time med venner gjør Per Sivle relevant igjen.

Kvartetten Significant Time, bestående av Øyvind Dale på piano, Fredrik Luhr Dietrichson på bass, Raymond Storaunet Lavik på trommer og ikke minst Signe Irene Time på vokal, har eksistert siden 2010 da de fant hverandre rundt jazzutdanninga ved universitetet i Stavanger. De har med andre ord fått god tid på seg til å etablere seg som en empatisk og usedvanlig samspilt kohort.

Mitt forrige møte med bandet, og da med Hayden Powell og André Roligheten som gjester, er tilbake i 2016 da de ga oss “Regnbueponniens significante påskesang”. Da “Vossastubbar” ankom postkassa kjente jeg på at det var alt for lenge siden våre veier hadde krysset hverandre.

Den antakelsen tok det bare 52 minutter og 41 sekunder å få bekrefta hadde noe, eller det vil si, mye for seg. Bakgrunnen for dette spesielle møtet mellom Per Sivle (1857-1904) sin lyrikk og Significant Time sin musikk, var Vossajazz sin invitasjon til at bandet skulle skrive ny musikk til festivalen. Øyvind Dale, som har solide røtter på Voss, kom opp med ideen om å tonesette Sivles “Vossastubbar” og med fasiten i hånd – og ører – så kan det slås fast at det var en svært god idé.

Vossamålet egner seg ypperlig i Times strålende foredrag og hun får løfta frem Sivles tanker om svik, savn, mellommenneskelig adferd og hans empatiske funderinger på et høyst personlig vis.

Med et strålende reisefølge som lager en musikalsk gumbo bestående av alt fra blues, rock, folkemusikk, (fri)jazz og mye annet krydder, blir dette et usedvanlig hyggelig og spennende møte mellom tidløs lyrikk og nyskapt og tidløs musikk. Det at trekkspiller Ida Løvli Hidle og gitarist Marius Klovning gjester med sine svært så personlige bumerker, skader heller ikke på noen som helst måte.

For oss om ikke kunne avlegge bandet. musikken og Vossajazz et besøk nå i palmehelga, så er vinylen en rimelig god erstatning – ei erstatning som vil plukka fram både i tide og utide i åra som kommer.

Significant Time med Ida Løvli Hidle og Marius Klovning
«Vossastubbar»
Balder/Musikkoperatørene

Noe ganske så annerledes!

Den svenske trioen Receptacles gir oss musikk på tvers av veldig mye. Vil du gi deg sjøl herlige musikalske utfordringer, så har du kommet til riktig sted.

Receptacles tar oss med til spennende steder.

Sjøl om dette er mitt første møte med trioen, så har jeg stifta bekjentskap spesielt med trommeslager Dennis Egberth og i noen grad bassist, og denne gangen også vokalist, Joe Williamson tidligere. Gitarist Anton Toorell er derimot ei ny stemme for meg.

Det betyr at vi, sjøl om Williamson opprinnelig er canadisk, får hilse på en Stockholmsbasert kohort. Williamson har skrevet alle tekstene mens musikken er kollektivt unnfanga.

Hvis du mener du kan høre spor etter no-wave, afro-beat, frijazz, funk og punk – og sikkert mye annet også – så får de som mener det min fulle støtte. Tekstene, som finnes på eget ark sammen med vinylen, er av det absurde, dadaistiske, ofte humoristiske og unike slaget og Williamson løfter dem frem på et personlig vis et sted mellom sang og resitasjon.

Hvis noen får assosiasjoner til band som Captain Beefheart, Moon Dog og krautrock krydra med solide jazzreferanser, så er det der Receptacles befinner seg, men i en totalt unik verden.

“The Pie” er ikke musikk for “alle”, men de som vil la seg utfordre – slik Receptacles utfordrer seg sjøl – har mye å glede seg til både i påska og når som helst ellers.

Receptacles
«The Pie»
Maternal Voice/maternalvoice.bandcamp.com

Du verden som det swinger!

Resjemheia er en trio med spelemenn som møtes og trives på tvers av mangt og mye. Du verden så tøft det låter!

Resjemheia trollbandt et par tusen tyskere. Det er lett å skjønne. Foto: Leiv Solberg

Resjemheia vet de lokalkjente at befinner seg mellom bluesbyen Notodden og folkemusikkbygda Bø – i djupaste Telemark med andre ord. Siden 2015 har navnet også kledd trioen bestående av sjefen Mattis Kleppen på akustisk bassgitar, Kenneth Kapstad på trommer og Ottar Kåsa på hardingfele. Siden 2016 har bandet gitt ut tre plater der slåttemusikk har møtt blues har møtt verdensmusikk har møtt jazz, men jeg har altså ikke fått med meg mer enn “El Bokko” – den første som kom ut i 2016.

Den gangen var jeg intet mindre enn begeistra for hva dette unike møtet hadde ført til. Med en bassist som hadde bluesen i ryggraden, en trommeslager med dobbel basstromme og med lang fartstid i blant annet Motorpsycho og en prisvinnende mesterspelemann, lå det sjølsagt i korta at Resjemheia måtte bli noe helt for seg sjøl og skulle noen trenge en form for bekreftelse så kommer den her med denne live-innspillinga fra en EBU-festival i tyske Rudolstadt i 2019 der trioen var NRKs utsendte.

Heldigvis tok Sveriges Radio opp konserten som blei begeistra mottatt av rundt 2000 tilskuere og nå får vi andre også være med på festen.

Noe av materialet er tradisjonelle slåtter, en er skrevet av Kåsa mens resten er unnfanga av maestro Kleppen. Fellesnevneren er at Resjemheia behandler tradisjonsmusikken med den største respekt, men samtidig vrir og vender på den og tar den med til steder den ikke ante at den hørte hjemme, men du verden som den gjør det.

De rundt 2000 i Rudolstadt ante vel neppe hva som traff dem denne julidagen i 2019, men de digga åpenbart å bli utfordra og få servert noen helt nye musikalske retter.

Det skjønner jeg veldig godt. Dette er nemlig så tøft og annerledes og dermed så musikalsk spennende at alle med nyvaska og nysgjerrige ører burde unne seg et besøk i Resjemheia.

Mattis Kleppen & Resjemheia
«Live in Rudolstadt»
Crispin Glover Records/crispingloverrecords.com

Gitaristisk stjernemøte

Julian Lage blir av mange sett på som den som skal føre arva etter retningsgivere som Bill Frisell, Pat Metheny og John Scofield videre. Her møter vi han sammen med Frisell og alt tyder på at Lage er på svært god vei.

Julian Lage kan godt være den nye store jazzgitaristen.

Julian Lage (35) er det man gjerne kan kalle ei barnestjerne. Hans talent gikk det gjetord om mens han gikk i kortbukser og det blei laga en dokumentar om han, “Jules at Eight”, i god tid før han runda ti. Han underviste på Stanford University fra han var 15 og “alle” var oppmerksom på han. Ofte slukner jo disse barnestjernene, men Lage har så definitivt bare tatt nye steg hele veien – stort sett med sin Linda Manzer Blue Note Archtop som han har spilt på siden han var 11.

Sist jeg opplevde Lage live var i Molde Domkirke i fjor i forbindelse med John Zorn-residensen. Sammen med gitaristene Gyan Riley og Bill Frisell ga Lage oss en svært så minneverdig åpningskonsert med John Zorn-musikk.

Nå er det Lage sin egen musikk som står i sentrum og i tillegg til å være en fremragende gitarist, som foreløpig ikke har det usedvanlige særpreget soundmessig som de tre nevnte, så er han også en komponist som hører hjemme der oppe. Her snakker vi melodisk, groovy musikk i alt fra ballade- til heftige tempi-varianter.

Når han så omgir seg et strålende lite reisefølge bestående av The Bad Plus-trommeslager Dave King og bassisten Jorge Roeder, og sjølvaste Bill Frisell som bidrar på sitt unike vis på sju av de ti låtene, så har dette møtet med Julian Lage blitt nok en bekreftelse på at han er på god vei opp mot pallen.

Julian Lage
«Vier with a Room»
Blue Note/Universal

Fyrrig gumbo

Det kommer mye vakkert fra Sørlandet og trioen An.Kara sørger for nok en bekreftelse på akkurat det. I tillegg til at det er vakkert er musikken også fyrrig og bryr seg ikke nevneverdig om grenser.

An.Kara er intet mindre enn en herlig trio.

Bak bandnavnet An.Kara skjuler den polske fiolinisten Sebastian Gruchot, perkusjonisten Arild Nyborg og bassisten Audun Ramo seg – alle med base i Kristiansand, hvis jeg har skjønt det rett.

De tre har har jobba sammen som trio i vel ti år og at det er en usedvanlig sammensveisa og empatisk kohort vi har med å gjøre, er det absolutt ingen tvil om.

Bortsett fra den norske tradlåta “Imeland og Grimeland” består musikken på “Selmas hus” av åtte originallåter unnfanga av de tre herrene.

Her er det mye temperament og dynamikk i uttrykket; fra det heftige og usedvanlig fyrrige til det mer nedpå og melankolske. An.Kara har også henta masse inspirasjon Balkan, India, norsk folkemusikk, polsk tradisjonsmusikk, reggae, stringswing, argentinsk tango – og sikkert mye mer.

An.Kara har i alle fall satt det hele sammen til et brygg de er ganske så aleine om og som det er særdeles hyggelig å dykke ned i og tilbringe kvalitetstid sammen med. Til nå har An.Kara prestert å passere under min radar – det er det slutt på fra nå.

An.Kara
«Selmas hus»
Glacier Records/glacier-records.no