Den danske pianisten Frans Bak har ei stor karriere som film- og tv-musikk-komponist. Nå har han tatt en snartur tilbake til popjazz-universet sammen med vokalisten Sinne Eeg.
Frans Bak (66) har et stort navn langt utenfor Danmarks grenser i film- og tv-verdenen. Han fikk sitt store gjennombrudd på det området med musikken til serien “Forbrydelsen” som blei til “The Killing” i USA. Deretter har han hatt ei 25-årige karriere i den verdenen med store fremganger. I løpet av pandemien kjente han igjen en lengsel etter å skape musikk for eget band – å kjenne på den verdenen han var en del av tidligere der jazz var en svært viktig ingrediens.
Et tilfeldig nettmøte med saksofonisten Fredrik Lundin blei den utløsende faktoren. Det førte til at gnisten blei tent nok en gang. Et samarbeid med sangeren og tekstforfatteren Helle Hansen blei etablert og hennes lyrikk har danna fundamentet for Baks ti ballader.
Samarbeid
En av Danmarks flotteste stemmer, Sinne Eeg, blei spurt om hun kunne tenke seg å synge det nye materialet og det ville hun gjerne. Sammen med et empatisk band bestående av Bak sjøl på akustiske og elektriske tangenter, amerikanske Peter Sprague på gitar, Thomas Vang på bass og Emil de Waal på trommer, samt flott krydder fra de fremragende saksofonistene Fredrik Lundin og Hans Ulrik på noen av låtene, blei det unnfanga, ja akkurat softe fundament for Eeg til å flyte over.
Alt foregår i balladeform og Bak skriver pen musikk. Bandet gjør akkurat det de blir bedt om og Eeg synger fint. Likevel blir dette for enstonig for meg. Det blir for lite mothaker til at det skal engasjere meg veldig til tross for musisering og vokal på høyt nivå. Det blir enkelt og greit litt kjedelig etter hvert.
Frans Bak ønskes så avgjort velkommen tilbake, men fortsetter han på denne veien så vil jeg gjerne at han kaster mye mer løs neste gang – at det ikke blir så soft som ved dette møtet.