Pent og litt snilt

Den svenske trommeslageren, komponisten og bandlederen Jakob Klang debuterer med egen musikk på det norske selskapet AMP. Det gjør han på et svært vakkert og melodisk vis.

Jakob Klang hans empatiske venner har noe vakkert på hjertet.

Det at det finnes ører og sanseapparat der ute som plukker opp talenter og musikk vi ellers neppe ville hørt eller hørt om, skal vi være sjeleglade for. Det norske plateselskapet AMP med Anders Thorén i førersetet har jeg gitt mye kred for innsatsen sin på dette feltet og her kommer nok et ferskt eksempel på akkurat det.

Sjøl om jeg mener at jeg følger rimelig godt med på hva som skjer i våre naboland på jazzens område, så er dette første gang jeg hører om Jakob Klang – en åpenbart talentfull 34-åring bosatt og virkende i Stockholm. Det samme gjelder hans medsammensvorne Jonas Grumstedt på bass, Johannes Jareteg på piano, Erik Tengholm på trompet og flygelhorn og Filip Tunevi på trombone. Unge, sultne og dyktige instrumentalister alle sammen.

Klang har skrevet åtte melodier til denne debuten og med litt overdubbing med vibrafon, perkusjon og diverse tangenter, så har det blitt en varm, lettflytende og personlig musikalsk utflukt.

Klang – hvilket navn for en musiker forresten – er utvilsomt en skjønnhetsøkende melodiker med mange og varme tanker han ønsker å formidle musikalsk. Det gjør han og hans empatiske medpassasjerer på et flott vis.

I mine ører blir likevel noe av musikken litt for snill – det blir litt for lite motstand i uttrykket for meg. Som alltid er dette sjølsagt en høyst personlig betraktning – jeg har full forståelse for de som stortrives i dette musikalske landskapet.

Jakob Klang
«Pathways»
AMP Music & Records/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg